01 april, 2008

Windows XP: Windows Flip från Vista

Idag upptäckte jag ett grymt program som heter WinFlip. Men vad kan det göra kanske ni undrar? Jo det fungerar som så att det är en portning av nyheten Windows-Flip till Windows XP från Windows Vista som aktiveras när man trycker ner Windows-tangenten + TAB. Allt kan skötas från en ikon vid klockan längst ner i hörnet som heter WinFlip (launcher). Vill man ändra en inställning högerklickar man bara på ikonen och väljer vad man vill ändra.

Länge har jag velat ha en liknande funktion i Windows XP efter att ha testat en version av Vista som hade stöd för detta (notera att inte alla utgåvor av Vista har stöd för funktionen, eller så beror det på att grafikkortet är för dåligt). Och nu äntligen behöver jag inte vänta längre.

En skärmbild som visar hur det kan se ut finns på deras webbsida.

I nuläget (v0.42) finns det endast stöd för engelska och några andra språk och alltså inte svenska som ju hade passat alldeles utmärkt. För er som är intresserade får ni gärna erbjuda er att översätta programmet. Kontakta bara skaparna av programvaran, vilket nämns i läsmig-filen (readme.txt).

Än så länge har det inte uppstått några problem för mig. Men om ni verkligen vill vara säkra på att ert system inte påverkas och kan ta skada så hänvisar jag er till att först skapa en Återställningspunkt i Windows med programmet System Återställning.

Webbsidan till de som har skapat programmet är winflip.stylekings.de [1] och det är gratis för allmänheten att ladda ner [2]. Något säger mig att skaparna är japanska men det återstår för er att upptäcka.

Tillägg 5/4-08: Jag har upptäckt några fåtal gånger de senaste dagarna att programmet ibland kraschar av okänd anledning. Man får då ett meddelande av Windows som frågar om man vill skicka en felrapport. Än så länge har jag ingen lösning men förutom dessa få tillfällen då det kraschar fungerar det utmärkt.

Källor
[1] http://winflip.stylekings.de
[2] http://winflip.stylekings.de/download

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.