05 april, 2008

Övrigt: Aktivera multimedia-knappar i Winamp

Introduktion
Är någon av er läsare en lycklig innehavare av ett multimedia tangentbord, ett sådant med extra knappar där man kan byta låtar, pausa, starta och stoppa musiken på datorn? Om ni svarar nej tycker jag absolut att ni ska skaffa ett för det underlättar verkligen när man sitter vid datorn och arbetar och lyssnar på musik samtidigt om man t.ex vill byta låt.

Detta är mest för er som har ett sådant tangentbord men som inte kan få igång knapparna i t.ex musikspelaren Winamp. Jag skriver detta eftersom jag igår hjälpte en vän med att ställa in detta på hennes nya dator. Det brukar följa med programvara som låter användaren ändra inställningarna för tangentbordet men i detta fallet fanns inget sådant.

Få igång multimedia-knapparna för er tangentbord i musikspelaren Winamp.

Observera att detta är en beskrivning för Winamp version 5 (5.531) engelsk version [1] som är den senaste i dagsläget. Den kan ni ladda ner från deras webbsida [2].
  1. Öppna Winamp.
  2. Gå in på menyn "Options".
  3. Välj "Preferences" eller tryck på tangenterna CTRL+P.
  4. I menyn till vänster klickar ni er vidare till "Global hotkeys" (nr 9 uppifrån).
  5. Nu i rutan till höger kryssar ni för "Enable default multimedia key support (...)".
  6. Tryck på knappen "Close" och ni är klara.


Testa
Nu kan ni testa om knapparna fungerar. Gör detta genom att testa lägga till minst två låtar i Winamps spellista. Minimera programmet och öppna ett annat program som t.ex MS Paint.
Nu kan ni testa byta låt genom att trycka på knappen som symboliserar nästa låt. Testa även att pausa/stoppa/starta låten samt att höja och sänka volymen.

Klart!

Källa
[1] http://www.winamp.com
[2] http://www.winamp.com/player/free-download-full?lang=en-us

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.