26 mars, 2008

Nätverk: GNS3 v0.4

Äntligen har GNS3 släppt en ny version (20 mars) av deras "beta" GNS3. Det är version 0.4 och det är många förbättringar som gruppen har släppt.

De flesta av förbättringarna kan ni läsa om på sidan GNS3 News men redan här kommer lite information om några av de saker som är nya.
  • Nu slipper man gå till "Emulation mode" när man ska testa sin labb. Det är dynamiskt.
  • Det finns nu en knapp för att skapa ny labb vilket inte fanns innan. Då var man tvungen att starta om hela programmet.
  • Bätte spar-funktion.
  • Kan ni emulera PIX (Cisco Firewall ...)
  • Möjlighet att "sniffa" paket redan från GUI:n. Innan var man tvungen att använda kommandot "capture". Formatet sparas i Libpcap.
  • Stöd för Dynamips ATM Brygga (ATM Bridge)
  • Stöd för WIC:s
  • Förbättringar i GUI:n
  • Idlepc värdet kan ni räknas ut direkt från GUI:n vilket inte gick förut. Då var det textbaserat.
Det kommer mer, eller det är i alla fall planerat mer, i slutet av April 2008.

För er som inte vet vad GNS3 är för något kan jag referera till en annan artikel som jag skrivit tidigare. Läs artikel Köra Cisco IOS på dator virtuellt.

Källa:
GNS3 Nyheter

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.