01 april, 2008

Säkerhet: Kontrollera hårddiskarna

Förord
Säkerhet är viktigt i ett IT-system och då ska man inte glömma hårddisken som kan krascha och ställa till problem så att data blir korrupt och kanske till och med försvinner för gott. Här får ni ett litet tips för hur ni möjligen kan förhindra att detta händer just er.

Introduktion
Det finns en program som heter Hard Disk Sentinel som kan kontrollera och undersöka kvalitet och livslängd på många olika sorters hårddiskar. Det kan användas för att t.ex kontrollera en begagnad dator innan betalning, om hårddiskarna i datorn mår bra och om de behöver bytas ut eller inte. Utöver detta ingår lite mer avancerade funktioner och lägen som kan visa ännu mer information än vad som egentligen är nödvändigt.

Funktion
Hard Disk Sentinel fungerar för IDE, Seriell ATA (S-ATA, e-SATA), SCSI, USB och annan extern hårdvara som nämns på programmets webbsida [1].
"Det är bättre att undvika en hårddisk krasch än att försöka återskapa data på en redan kraschad hårddisk" ~ hdsentinel.com
Programmet finns i en betalversion och en gratis version. Jag har inte testat betalversionen men gratisversionen vet jag kan köras via DOS (t.ex FreeDOS Project [2]). På webbsidan finns länkar som låter er skapa en CD-skiva som kan startas upp automatiskt när man startar sin dator; en såkallad boot-skiva, och till och med filer för att kopiera till en diskett eller ett USB-minne.

Programmet undersöker S.M.A.R.T för valda hårddiskar och mycket annat. Jag rekommenderar starkt att ni testar programmet om ni har en hårddisk med viktiga data som ej får gå förlorade.

Slutsats
Efter den här lilla artikeln hoppas jag att ni har förbättrat er säkerhet lite mer än förut. Nu kan ni i lugn och ro beställa en ny hårddisk och säkerhetskopiera alla data innan det är för sent. Detta kan liknas vi en attack mot ett IT-system där data tas bort och/eller skickas till konkurrenter eller för egen vinning av onda hackers (alla hackers är inte onda så den egentliga benämningen är väl crackers) - kort sammanfattat: dataförlust vilket, i dagens läge, är ett mycket viktigt samtalsämne på många företag runt om i världen.

Källor
[1] http://www.hdsentinel.com
[2] http://www.freedos.org

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.