10 april, 2008

WebbTips: Hemsida på 4 minuter

Det finns ett företag som heter dinStudio [1] och de har som marknadsföring att man ska kunna skapa en "hemsida på 4 minuter". Det låter bra och de har många kunder. Jag tycker det är bra att det finns sådana här tjänster som underlättar för "vanligt" folk att skapa webbsidor för det behövs verkligen.

Själv har man ju varit med om att ge respons på webbsidor som skapats på t.ex ett webbutrymme som administreras av en tele- och internetleverantör. Ett utrymme för webbsidor på vanligtvis 5MB där man kan publicera en liten sida om familjen, intressen, sin vardag, kan visas upp för släkt och vänner, och mycket mer. De flesta sidorna är ganska hemska och har dålig kod eftersom de flesta inte har kunskaper inom webbdesign. Därför tycker jag det är bra att det finns andra möjligheter för att skapa webbsidor enkelt. Koden som skapas följer vanlig XHTML Transitional 1.0 och använder även CSS för design och layout.

Priserna varierar och är ett hyfsat rimligt pris för ett år. Men då gäller det verkligen att man kan använda verktyget som underlättar designen för annars får man väl hyra/anställa en webbdesigner som gör jobbet ändå. Det finns många där ute i världen som är väldigt otekniska så jag hoppas att det är enkelt att komma igång och sedan lägga till nya sidor etc.

Jag har upptäckt att det finns mallar för att underlätta skapandet av webbsidorna och innehållet men många av de kunder som listas under Hemsidor [2] använder väldigt snarlika designer. Personligen tycker jag det blir för likt andra sidor så de borde ha ett större förråd med mallar.

Jag måste nämna att jag inte har testat deras tjänst eller gjort en grundligare utvärdering så ni får pröva själva om ni är intresserade av deras tjänst.

Tillägg 16/6-08
Några jag känner har testat deras tjänst och tycker att det är smidigt eftersom de inte har några som helst kunskaper inom webbdesign. Det duger som sagt om man har en personlig webbsida eller kanske en sida om familjen men om man har ett företag som behöver en webbsida tycker jag att man ska pröva något annat. Men sådan är jag.

Källa
[1] dinStudio
[2] Hemsidor

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.