En blogg om teknik, IT, nätverk, programmering, servrar, nyheter och annat som intresserar.
13 juli, 2007
Google: Nytt i världen
Ni som anade att Google försökt utmana Microsoft kan ha rätt. Det verkar som om de vill fortsätta med kampen om programvara och tjänster för oss användare. Enligt min personliga åsikt är det bara bra med konkurrens. Det ger bättre produkter och företagen kämpar med att locka till sig fler människor.
Källor
www.google.se
Tidningen Datormagazin
09 juli, 2007
Firefox-plugin: Lägg till egen söktjänst
Vill ni veta hur man kan installera/lägga till en egen söksida i listan över tillgängliga sökmotorer i Firefox? (2.0 är den enda version jag har testat) Vill ni att era besökare ska kunna nå er söktjänst direkt efter bara ett musklick? Läs artikeln så får ni veta hur.
Introduktion
Firefox finns i en version som släpps med Google Toolbar (Toolbar betyder verktygsrad på svenska) och för er som inte har den går det att ladda ner på toolbar.google.com. Det är en funktion som gör det enkelt för de som använder Firefox att exempelvis söka på några av de söktjänster som finns på Internet; Google, Yahoo, eBay med flera, bara ett musklick ifrån.
Om ni har en hemsida med en söktjänst som många av era besökare använder ofta och ni vill att de ska ha möjlighet att söka utan att besöka hemsidan, kan ni göra på följande sätt.
Vad ni behöver
För det första behöver ni tillgång till ett serverbaserat skriptspråk och en webbserver (ex webbhotell eller egen server). Ni kan använda PHP, ASP, .NET, JSP eller liknande. skriptspråket används endast till att skapa en söktjänst, men jag utgår från att ni redan har en sådan så därför visar jag bara principen för hur det fungerar.
Lägga till söktjänst i lista över tillgängliga sökmototer
Först skapar vi en fil med suffixet (filändelsen) src och lägger in följande.
testsearch.src
<search
name="firefox_search_waschman_plugin"
method="get"
action="http://127.0.0.1/test/search.php"
>
<input name="q" user>
</search>Spara filen i mappen test i webbserverns root katalog (ex http://127.0.0.1/test/testsearch.src).Lägg nu in följande Javascript i fältet <head> ... </head> på den sida ni vill placera länken för att lägga till söktjänsten i Firefox.
<script type="text/javascript">
function addEngine()
{
if ((typeof window.sidebar == "object") && (typeof window.sidebar.addSearchEngine == "function")) {
window.sidebar.addSearchEngine( "http://127.0.0.1/test/testsearch.src", "http://127.0.0.1/test/testsearch.png", "[Hemsidans_namn_här] snabb sök", 0 );
} else {
alert("[Namnet_på_er_sökmodul_här] is Firefox only toolbar (Denna modul finns endast till Firefox).");
}
}
</script>Lägg in namnet på er hemsida och namnet på sökmodulen i Javascript koden ovan på de ställen jag markerat innanför tecknen '[' och ']'.Skapa nu en bild av typen png i storleken 16x16 pixlar och placera den på samma ställe som testsearch.src (ex http://127.0.0.1/test/namn_på_bild.png).
Följande PHP kod visar söksträngen som användes för att göra sökningen. Notera att det bara är ett exempel så jag visar bara principen.
search.php
<?php
print_r($_REQUEST);
?>Spara filen på samma ställe som ovan (ex http://127.0.0.1/test/search.php).Här får ni en exempelsida i html + Javascript koden och hur man anropar funktionen.
index.html
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en-US" lang="en-US">
<title>Search Test</title>
<script type="text/javascript">
function addEngine()
{
if ((typeof window.sidebar == "object") && (typeof window.sidebar.addSearchEngine == "function")) {
window.sidebar.addSearchEngine( "http://127.0.0.1/test/testsearch.src", "http://127.0.0.1/test/testsearch.png", "[Hemsidans_namn_här] snabb sök", 0 );
} else {
alert("[Namnet_på_er_sökmodul_här] is Firefox only toolbar (Denna modul finns endast till Firefox).");
}
}
</script>
</head>
<body>
<p>Hej!</p>
<a href="javascript:addEngine();">Installera snabb sök!</a>
</body>
</html>Färdigt!Slutord
Om ni gjort allting rätt så borde ni fått er söktjänst inlagd i listan över tillgängliga sökmotorer i Firefox verktygsrad. Så det enda era besökare behöver göra är att klicka på länken "Installera snabb sök" som anropar funktionen addEngine() i Javascript som sedan lägger till söktjänsten i deras lista i deras Firefox webbläsare.
Alternativ till cacls
Just precis när jag idag skulle skapa ett program med PHP-Gtk2 som ett alternativ till cacls.exe hittade jag ett tillägg som Microsoft hade gjort till sitt NT 4 (tror det var det). Tillägget heter Security Configuration Manager och gör att man får en extra flik Säkerhet när man går in på Egenskaper för en fil eller mapp. Det fungerar bara på NTFS filsystemet och alltså inte FAT som fortfarande är ganska vanligt. Kontrollera ert filsystem genom att gå till Den här datorn, högerklicka sedan på en hårddisk/partition (c: är vanligast) och välj Egenskaper. Vid texten Filsystem står det vad ni har.
Här kan ni ladda ner verktyget / tillägget (högerklicka och välj Öppna i ny flik eller Öppna i nytt fönster så kan ni hänga med i artikeln hur man gör.)
Gör följande för att lägga till fliken Säkerhet i Windows XP Home:
- Läs helst först readme-filen (readme.txt) som ni hittar om man följer länken.
- Skapa en Windows återställningspunkt innan ni fortsätter för att försäkra er att det går att fixa om något går fel. Öppna Hjälp- och Supportcenter i Windows och sök efter Systemåterställning eller klicka på länken Använd Systemåterställning för att ångra ändringar som gjorts på datorn.
- När det är klart kan ni ladda ner filen SCESP4I.EXE som ni finner under readme-filen på sidan.
- När nerladdningen är klar dubbelklickar ni på filen och packar upp innehållet i en temporär mapp (exempelvis C:\sce_temp).
- Gå till mappen där ni packade upp filerna och högerklicka på filen Setup.inf (setup information).
- Klicka på Installera
- Det är viktigt att ni gör punkt 6!
- När installationen är klar så kan ni starta om datorn.
- Logga in på datorn igen och gå till den hårddisk/partition som har filsystemet NTFS.
- Högerklicka på en fil eller mapp
- Välj Egenskaper
- Nu ska ni se att en ny flik - Säkerhet har kommit fram.
- Nu är det klart!
Jag har testat det på min Windows XP Home edition installation och det fungerar, men jag kan inte garantera att det fungerar för er. Gör det inte det kan ni återställa datorn till en tidigare tidpunkt med Systemåterställaren.
Mycket viktig information
När man ändrar behörighet på en mapp/fil/hårddisk kan man även låsa ute administratören från den/dem. Behörigheten Neka går alltid före behörigheten Tillåta, oavsett den grupp ni är medlem i. Kom ihåg att administratörer är med i gruppen Användare som standard. När ni sätter behörigheter så kryssa bort Tillåt (eng. Allow) hellre än att kryssa i Neka (eng. Deny)
Källor
www.google.se
www.dougknox.com/xp/tips/xp_home_sectab.htm
Extra
Här finns readme-filen och tillägget packat i RAR format för nerladdning
29 juni, 2007
PHP-Gtk2: Omvandla till EXE
Hur är detta möjligt?
Jo, det finns ett program på Internet som heter PriadoBlender. Det använder sig utav ett mindre program vid namn embed.exe som lägger till PHP-Gtk2 skript i "Resources"-delen i den körbara filen. Fungerar på samma sätt som man lagrar bilder och andra småsaker i körbara filer.
Varför är detta bra att veta?
Detta kommer jag ta upp när jag skriver mina artiklar om PHP-Gtk2 som fungerar ungefär som en guide för de som vill veta mera om- och lära sig utveckla med PHP-Gtk2.
Del 1 i artikelserien om PHP-Gtk2 hittar ni här
Källor
http://www.priadoblender.com (gammal information)
http://pb.impressivegames.com
28 juni, 2007
Windows XP - Tema Royale
Ladda ner Windows XP tema: Royale.zip
Tema: Luna

Tema: Royale
25 juni, 2007
Nya Office 2007
Har än så länge inte upptäckt några buggar eller fel så om du fortfarande använder ett äldre Office-paket tycker jag du ska uppgradera snarast. Speciellt om du fortfarande använder Office 97!
Här kommer lite bilder - en från Windows XP och en från Vista:
Windows XP

Windows Vista
Vackert, eller hur?
Jag undrar hur nästa version av Microsoft Office kommer se ut... vi får väl vänta och se.
26 maj, 2007
PHP Security Scanner
"Check your PHP scripts for vulnerabilities with Acunetix WVS" - Så lyder citatet för ett avancerat säkerhetsverktyg som används för att avläsa hemsidor efter säkerhetsluckor. Här kommer lite information.
Acunetix är ett företag som har målet att skapa ett verktyg för avläsning av alla typer av hemsidor och sedan ta reda på om det finns några säkerhetsluckor närvarande. De har verkligen lyckats - "Acunetix Web Vulnerability Scanner". Skaparna är väl utbildade och har väldigt höga erfarenheter som säkerhetsexperter.
Verktyget testar alla möjliga attacker mot en vald sajt och listar sedan hot, lösningar, varningar och detaljerad information om varje attack. Det testar bland annat om vald sajt är skyddad mot "SQL Injection", "Cross Site Scripting (XSS)", "CRLF Injection", "Javascript and AJAX" med mera.
Det är ett utmärkt verktyg för er som är webbutvecklare/webbprogrammerare inom PHP, ASP eller liknande för att enklare ta reda på vad ni har glömt skydda, eller vad ni måste skydda som ni inte redan visste. Efter varje test värderas säkerhetsrisken i tre olika kategorier:
- Låg (low)
- Medium (medium)
- Hög (high)
Notis:
- Hacker = En person som utnyttjar säkerhetsluckor för att utforska IT system.
- Cracker = En person som förstör och saboterar IT system efter att ha utnyttjat en eller flera säkerhetsluckor.
Att tänka på
Det spelar ingen roll hur många brandväggar och antispywareskydd ni har i systemet för att skydda er webbserver eller databas. Det räcker med en svaghet i en av era hemsidor som kör serverbaserade skript för att en illasinnad person ska kunna ta sig in.
Tips från coachen (mig själv)
- Kontrollera och verifiera alltid indata. Det spelar ingen roll om det är indata från en databas, fil, uppladdning, körbara filer, en kaka (cookie), eller annan hemsida. Kontrollera alltid indata för den kan ha blivit manipulerad.
- Spara alltid lösenord som en kontrollsumma, typ SHA1, MD5. Om någon skulle råka få tillgång till platsen där de lagras (exv. databas) så kan de inte använda lösenordet för att logga in. Det är också nästan omöjligt att knäcka.
- Förlita er aldrig på kontroller för indata på klientsidan (oftast javascript i webbläsaren) eftersom det enkelt kan raderas och modifieras.
Lite om mig
Jag är en programmerare och nätverkstekniker som är väldigt intresserad om allt som har med IT-säkerhet att göra, därav denna artikeln. Kommer kanske börja på högskola till hösten och läsa Cisco och fortsatt programmering.
Källor
www.acunetix.com
19 maj, 2007
PHP-Gtk2: Nybörjare Del 1
Hej och välkommen till en artikelserie om programmeringsspråket PHP-Gtk - en uppföljare till PHP. Jag har planerat att skriva om PHP-Gtk version 2 (PHP-Gtk2) på svenska för att det saknas guider och artiklar på just svenska om PHP-Gtk2. Jag hoppas verkligen att det uppskattas.
Den här första delen i artikelserien kommer innehålla referenser till PHP-Gtk2 (på engelska) för de som känner att de vill hoppa in i leken direkt. PHP-Gtk2 på svenska kommer först i Del 2!
Referenser
* När denna artikeln skrevs refererade länkarna till PHP 5.2.2 och PHP-Gtk2
- se.php.net -- Allt om PHP (svenska)
- se.php.net/manual/sv/ -- PHP dokumentation (svenska)
- gtk.php.net -- Allt om PHP-Gtk2 (engelska)
- gtk.php.net/manual/en/ -- PHP-Gtk2 dokumentation (engelska)
- PHP-Gtk2: Hello World! -- Klassiskt "Hello World" (engelska)
- PHP-Gtk2: Hello World! (Advanced) -- Ett avancerat "Hello World" (engelska)
- www.php-gtk.eu -- Ett community för PHP-Gtk (engelska)
- www.kksou.com/php-gtk2/ -- Väldigt grundliga guider (engelska) om PHP-Gtk2
- www.gnope.org -- Ett "installer package" för Windows som sätter upp en PHP-Gtk2 miljö på din dator och ett bra forum (engelska)
Slutord
Jag skriver inte artikelserien bara för att det är kul och att jag vill vara snäll mot er alla, utan också för att det är enklare att lära sig om man själv skriver om det och hjälper andra.
Detta var Del 1 i min artikelserie om PHP-Gtk2 för nybörjare. I Del 2 kommer jag visa exempel på svenska med mera.
-- Waschman
15 maj, 2007
En dikt
Det kan tända mitt heta begär!
Själva crackandet är inte det bästa
Det är glädjen att finna kunskap och lycka!"
"I den oerhört vackra assemblerkoden jag skådar!
Där tystnaden ligger och gryr
Finner jag kodning och kraft i ett!
Här finns skönhet och kodning som väcker förundran!
Här behövs cracking som skänker mig frid!"
av Waschman
För er som vill veta mer
* Cracking är när man tar sig in i program och IT system och ändrar eller förstör
* Assembler är ett programspråk
* En patch (crack) är en (oftast) modifierad exekverbar fil
30 april, 2007
Webbdesign - Projekt Riff
Deras företag heter Riff och består av två tjejer som bor i Åsa söder om Kungsbacka. Deras idé är att tillverka egendesignade textilprodukter med olika handmålade motiv som de sedan säljer via marknader och på beställning. Företaget startade vid årsskiftet 2006/2007 och har fortsatt sedan dess.
En dag kontaktade de mig och frågade om jag kunde bistå med en hemsida för deras företag. Jag tackade ja och började direkt med att hitta på en enkel design. Efter en vecka, efter att jag hade samlat information om projektet, hälsade jag på dem och satte mig ner för att diskuttera färger, eventuella ändringar på designen, innehåll, texter, bilder med mera. De ville ha en svart och vit sida med en lite extra vinröd "touch".
Detta var mitt allra första projekt som jag gjort åt någon annan bortsett från mig. Min erfarenhet säger mig att det är viktigt att kommunicera med "kunden" så man vet exakt vad det är han eller hon vill ha. Vill han/hon ändra på något så gör man det, men man måste även tala om för personen om vad man kan och inte kan göra. Kom ihåg: Det är inte din hemsida - det är deras.
Till slut blev jag klar och de var nöjda med hemsidan. Nu fattades det bara att lära dem lite grundläggande webbdesign så att de själva kunde uppdatera sidan i framtiden. Sammanlagt har jag arbetat med projektet i en vecka och jag lärde mig också en del på vägen.
Jag blev väldigt nöjd med resultatet!
Vill du se resultatet tycker jag du ska besöka deras hemsida www.riffdesign.tk eller web.telia.com/~u44306487
12 april, 2007
Fel: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Förord
Detta är en artikel om vad som kan vara fel och hur jag löste felet när man får ett "Blåskärms/Bluescreen/BlueScreenOfDeath" felmeddelande i Windows XP, av typen PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA - 0x00000050.
Tips!
Jag har märkt att det är många som har problem med detta och kommer till min artikel. Mina första ord till er är att det är 99% chans att det beror på ett hårdvarufel. Så testa koppla ur allt ur datorn - alla RAM-minnen, nätverkskort, ev ljudkort, USB enheter (inklusive trådlöst tangentbord). Det enda ni måste ha är minst ett RAM-minne som funkar, annars får ni väl testa, grafik, och mus plus tangentbord med PS/2 portar. Har ni inget kanske ni kan låna ett av någon eller så kan ni testa med ert trådlösa (USB) i alla fall. Läs gärna vidare i artikeln för att se hur jag fixade problemet.
Introduktion
Allt började med att mamma skickat ett SMS till mig när jag var på en militärövning i Arvidsjaur uppe i norr. I det stod det att datorn hemma hade kraschat och att den startade om sig hela tiden. Meddelandet fick jag först när jag var på väg hem från övningen eftersom batteriet på mobilen hade dött. Min första tanke var att mamma hade lyckats sabba datorn, igen, som alltid. Det är hon och sitt jobbiga magnetfält :).
Jag satte mig vid datorn efter att jag hade kommit hem och ätit middag och märkte inget ovanligt. Efter en stund kommer det en massa felmeddelanden som säger att registret inte går att läsa, att några filer är korrupta, att några filer inte kan hittas mm. Sedan låser sig datorn - det blir svart - och så kommer det fruktade BSOD (Blue Screen of Death). Viktigt information jag kunde hämta från texten var att det var av typen PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA, 0x00000050 (hexadecimal felkod), och att det kunde vara ett hårdvarufel.
Möjliga problem
Min första tanke var att det kunde vara en hårddisk eftersom en massa filer hade blivit korrupta och försvunna. Så jag körde några diagnostikprogram för att kolla hälsan på diskarna och partitionerna. Medan jag gjorde detta kollade jag upp felmeddelandet på Internet via min bärbara dator som fungerade. En sökning på Google gav att det kunde vara kopplat till RAM-minne eller grafikkort. Grafikkortet kollade jag upp via diagnostikprogrammet DXDIAG i kommandoprompten i Windows. Där körde jag några enkla test för att testa om DirectX 7, 8 och 9 fungerade normalt. Sedan öppnade jag datorn efter att testen för hårddiskarna var klara och testade byta ut mina 2 x 512Mb minnen mot ett 256Mb RAM-minne jag lånat av en kompis.
Säkerhetskopiering
Nån dag senare hade jag säkerhetskopierat båda mina hårddiskar och formaterat om dem för att säkerställa att min musik var säkrad. Datorn var tömd och Windows XP borta. Nu var det bara att testa om installationsprogrammet ville gå igenom alla procedurer igen utan att starta om datorn och ge mig ett BSOD. Installationen gick igenom felfritt och jag hade nu konstaterat att det var RAM-minnet som hade vållat problem.
Jag öppnade datorn igen och testade ett 512Mb RAM-minne åt gången för att se om det var fel på minnet eller på minnesplatsen som sitter på moderkortet... Vill ni veta vad som var fel?
Felet var
Felet bestod i att minneskretsarna i min äldsta minnesmodul som hade sex år på nacken hade börjat bli gamla. Det kunde inte allokera/reservera minne för program och tjänster lika bra som det andra. Det har presterat bra ända tills nu. Jag accepterar att det var det gamla minneskortet och inte det nya som jag köpte för två år sedan.
Lösning
Problemet är nu löst. Jag har beställt ett nytt RAM-minne som matchar det andra med rätt typ av kretsar och cache. Beställningen gjordes hos min favorit: Datorbutiken.com. Jag satte sedan in det i den gamla minnesplatsen, startade datorn, och det fungerare utmärkt.
Slutsats
Jag hade inte behövt säkerhetskopiera hårddiskarna, men det var lika bra ändå. PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA var för mig ett hårdvarufel - RAM-minnet. Det kan ju vara annorlunda för er andra, men på felmeddelandet låter det som om det skulle vara något med "pagefile" eller växlingsfilen som det heter på svenska; alltså det virtuella minnet. "Non-paged" är en konstig benämning på RAM-minnet. Operativsystemet (OS) använder växlingsfilen när det är slut på utrymmet i RAM-minnet. Nån enstaka gång hände det också att jag fick meddelandet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, 0x0000000A.
Här kommer ett litet utdrag från Microsoft:
"This Stop message occurs when requested data is not found in memory. The system generates a fault, which normally indicates that the system looks for data in the paging file." ... ... "Faulty hardware, a buggy system service, antivirus software, and a corrupted NTFS volume can all generate this type of error." ~ Microsoft
Att göra när man får felmeddelanden
Ta tag i en dator och sök på Internet (förslagsvis Google) efter ditt felmeddelande och läs diskussionerna på diverse forum för att kanske hitta din lösning.
Lycka till!
Extra
Här är ett exempel på när Microsoft lanserade Windows 98 och de fick en blåskärm
Windows 98 Blue screen
17 mars, 2007
Tiberium Wars - Hack
Spela som NOD i demo:
- Gå till "Skirmish".
- I menyn där man väljer lag: GDI/NOD/Scrin ska man hålla musen över alternativet NOD.
- Klicka med vänster musknapp samtidigt som du trycker på bokstaven N på ditt tangentbord. ('N' som i NOD)
- Om det fungerar ser man nu att det står NOD istället för det förvalda GDI.
Möt GDI AI:
- Gör samma som ovan fast för datorspelaren (AI).
- Istället för N trycker du G.
Man kan också ändra alternativet "Balance" till ett annat. Gör bara som ovan fast använd första bokstaven i ordet + musklick.
OBS!
Detta hack/trick fungerar inte med valet Scrin.
13 mars, 2007
Command and Conquer 3 :: Tiberium Wars
Det är ett fantastiskt spel som jag har väntat på länge. Redan i höstas såg jag de första bilderna på gameplay i Tiberium Wars. Verkade som om EA, utgivare för spelet, har gjort en grym grafikuppdatering sedan de senaste spelen Command and Conquer Generals + Zero Hour och och datorspelet Slaget om Midgård 2 (tillhör inte Command and Conquer).
Levande heta explosioner, jättesnyggt vatten, vacker omgivning och mystiskt Tiberium gör spelet till en riktig utmanare av kommande "Real Time Strategy"-spel (RTS) detta året.
DEMO-versionen har släppts i dagarna och ligger på cirka 1.2 Gb. Menyerna är otroligt vackra, filmerna i hög kvalitet och huvudmenyn med planeten i bakgrunden och den sköna musiken tycker jag ger en skön känsla av reinkarnation av Tiberian Sun. Välgjort träningsuppdrag och bra upplägg gör det enkelt för dem som kan engelska att börja spela. Lite udda till en början men man lär sig.
Ni som vill få en försmak av spelupplevelsen kan hitta skärmbilder här och Ladda ner demo här.
Ni kan också besöka www.torrentz.com om ni vill använda en bittorrent-klient.
Detta är ett spel som jag redan gillar och jag kommer inte tveka om jag ska köpa det eller inte. Ska köpa det så fort som möjligt.
Slut
08 februari, 2007
cacls i Windows XP
Introduktion
Den här gången ska jag berätta om ett litet "gömt" program i Windows NT-familjen (NT, XP, 2000). Det heter cacls.exe och med det kan man ändra behörigheter till filer och mappar, om man nu känner för det.
Vill du slippa skapa ett administratörskonto för ditt barn, dina syskon, eller dina andra nära och kära bara för att de vill spela ett spel, eller använda ett program som är blockerat på datorn. Nu är väntan över. Läs artikeln så får du veta mer!
Att tänka på
Tänk på att detta som beskrivs i artikeln bara fungerar på de filer och mappar som befinner sig på en NTFS partition.
Funktionen går att komma åt lite mer smidigare om man gör på följande sätt
- Windows XP Home edition: Gå in i "Felsäkert läge" och logga in som vanligt. Då kan man högerklicka på en mapp eller fil. Välj "Egenskaper" och gå till fliken "Säkerhet".
- Windows XP Professional edition: Det finns en "Säkerhet" flik som standard.
Varför jag skriver om detta
Jag skriver den här artikeln för att jag använder Windows XP Home edition hemma på datorn och vill nämligen begränsa vissa saker i den för resten av familjen. Det räcker inte bara med ett administratörs konto och begränsade konton. Jag vill kunna ställa in säkerheten mycket noggrannt. Därför skriver jag detta för att det kanske finns fler där ute i mörkret som vill kunna göra detsamma (utan att behöva gå in i "Felsäkert läge").
Information
Cacls.exe är ett litet kommandoradsprogram för hantering av behörigheter (alltså säkerhet) för mappar och filer i Windows (se ovan för nämnda versioner). Det kanske ser lite krångligt ut men man lär sig efter en stund.
För att starta programmet gör då följande:
- Start
- Kör
- Skriv cmd
- Skriv cacls /? i den svarta DOS-prompten.
Ett exempel på ett bra användningsområde är om du vill låta ett eller flera syskon kunna spela ett spel som är blockerat för deras användare på datorn. Då behöver du bara ge dem nya behörigheter på mappen till spelet.
Ett annat exempel är att när min syrra ville ha svartvita bilder av de bilder hon tagit med kameran så gjorde jag ett litet PHP-Gtk 2 program som omvandlar en grupp med färgbilder till svartvita bilder. Kruxet var bara att hennes användarkonto inte hade rätt behörigheter för den installationen av PHP Gtk 2. Jag gav henne bara nya behörigheter med ett snabbt och snärtigt kommando i cacls.exe och så var det klart.
Det är ett väldigt användbart verktyg som tål att läras av andra i denna vackra men ack så mörka värld.
PHP-Gtk 2 programmet
Om ni vill ha programmet som nämndes i artikeln får ni vänta ett tag. Tänker släppa det som öppen källkod (eng. "Open Source") när min nyplanerade sida läggs upp. Där ska det vara mycket enklare att komma åt mina bloggar och allt material jag känner för att publicera för allmänheten. Kommer nån gång framåt sommaren om allt går som det ska och om jag har tid.
Sitter förresten här i Lumpen och kodar ett program i just PHP-Gtk2 som har cacls.exe integrerat i gränssnittet - allt för att slippa kommandotolken och för enklare åtkomst.
Avdelning, Höger vänster om, Marsch
04 januari, 2007
Ebooks - Vad är det och Hur får man tag på dem
Denna artikel kommer beskriva för er vad e-books är för något. Jag kommer också beskriva olika exempel för hur man kan hitta e-books på Internet.
Innan vi börjar
Tänk på att ni måste äga böckerna som ni laddar ner, om ni inte köper eller lånar en e-book förstås på lagligt sätt exempelvis via en sajt på Internet.
Introduktion
E-books (eller eBooks, ebooks) är elektroniska böcker som är en digital motsvaring till vanliga tryckta böcker. Man brukar höra det i samband med digital dokumentation, hårdvara som kan visa och- eller spela upp digitala böcker, alltså speciella handdatorer, penumeration på böcker eller tidningar på Internet med mera.
Företag och föreningar av olika slag kan använda e-böcker till att exempelvis sälja böcker via Internet i digital form som laddas ner direkt till datorn. Det finns också e-böcker i många olika format (ex. pdf doc txt rtf chm ...) för att ni som kunder ska kunna använda era favoritprogram för visning av e-böcker.
Lagligt och olagligt
Detta låter väl intressant och smidigt, men det finns ju då vissa nackdelar. En nackdel är att det nu är mycket lättare att dela med sig av e-böckerna till andra personer runt om i världen med hjälp av olika sajter som tillåter uppladdning av filer. Det finns också de som delar med sig av e-böckerna via diverse fildelningsnätverk.
Det finns otroligt många möjligheter med e-böcker, men det är som sagt mycket lättare för andra att bryta de copyright-lagar som är kopplade till böckerna; både digitalt och i vanlig bokform.
Hur hittar man ebooks för nerladdning
- Man kan söka efter sajter som säljer e-böcker
- Det finns vissa bibliotek som erbjuder e-böcker för låning. Dvs man laddar ner dem från bibiliotekets hemsida och när lånetiden går ut fungerar inte e-boken längre.
- Det finns, som jag nämnde tidigare i artikeln, företag och föreningar som ger ut gratis e-böcker som till exempel nyheter, dokumentation, olika specifikationer för produkter med mera.
- E-böcker finns också att få tag på olagligt sätt.
- Via fildelningsnätverk
- Genom privata eller publika FTP servrar
- Vanliga hemsidor, fast gömda (kommer till detta senare)
- Det finns sidor där man kan registrera sig för att få söka igenom deras databas med e-böcker som andra medlemmar har laddat upp.
- Diskussionsforum på Internet är en bra källa för där brukar det cirkulera alltför mycket saker.
- Man lånar en e-bok av en vän och sedan kopierar man den till datorn och behåller den efter att man lämnat tillbaks den.
- Det finns nog många fler sätt att få tag på e-böcker men det får ni ta reda på själva.
- Surfa till din favorit sökmotor
- Använd någon av följande söksträngar/söktexter/sökord för att göra en optimal sökning
- intitle:"index of" OR inurl:ebooks namnet-på-boken
- ebook namnet-på-boken +download
- intitle:"index of" namnet-på-boken
- Om du har tur så hittar du vad du söker
Där hittar man bland annat Shellcoder's handbook.pdf, (MSPress) Writing Secure Code.pdf och mycket mer. Söksträngen jag använde kommer här: "shellcoder's handbook" intitle:index
Tänk på att ni måste äga böckerna som ni laddar ner, om ni inte köper eller lånar en e-book förstås på lagligt sätt exempelvis via en sajt på Internet.
Slutord
Det var allt för mig den här gången. Hoppas ni har lärt er något nytt och förbättrat era kunskaper om e-böcker.