30 april, 2007

Webbdesign - Projekt Riff

En kompis bad mig göra en hemsida för deras ungdomsföretag som tillverkar egendesignade textilprodukter, typ väskor, kassar och plånböcker. Jag såg det som en kul grej och jag har hållt på med webbdesign nu i ungefär tre år så jag tänkte att jag borde göra ett försök. Sidan är enkel och stilren med inslag av vinrött, svart och vitt. Mitt allra första projekt som jag gör åt någon annan.

Deras företag heter Riff och består av två tjejer som bor i Åsa söder om Kungsbacka. Deras idé är att tillverka egendesignade textilprodukter med olika handmålade motiv som de sedan säljer via marknader och på beställning. Företaget startade vid årsskiftet 2006/2007 och har fortsatt sedan dess.

En dag kontaktade de mig och frågade om jag kunde bistå med en hemsida för deras företag. Jag tackade ja och började direkt med att hitta på en enkel design. Efter en vecka, efter att jag hade samlat information om projektet, hälsade jag på dem och satte mig ner för att diskuttera färger, eventuella ändringar på designen, innehåll, texter, bilder med mera. De ville ha en svart och vit sida med en lite extra vinröd "touch".

Detta var mitt allra första projekt som jag gjort åt någon annan bortsett från mig. Min erfarenhet säger mig att det är viktigt att kommunicera med "kunden" så man vet exakt vad det är han eller hon vill ha. Vill han/hon ändra på något så gör man det, men man måste även tala om för personen om vad man kan och inte kan göra. Kom ihåg: Det är inte din hemsida - det är deras.

Till slut blev jag klar och de var nöjda med hemsidan. Nu fattades det bara att lära dem lite grundläggande webbdesign så att de själva kunde uppdatera sidan i framtiden. Sammanlagt har jag arbetat med projektet i en vecka och jag lärde mig också en del på vägen.

Jag blev väldigt nöjd med resultatet!
Vill du se resultatet tycker jag du ska besöka deras hemsida www.riffdesign.tk eller web.telia.com/~u44306487

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.