09 juli, 2007

Alternativ till cacls

Hej! I en tidigare artikel skrev jag om behörigheter i Windows NT familjen (speciellt Windows XP Home edition) och ett litet program vid namn cacls.exe. I denna artikeln ska jag skriva om ett alternativ till just programmet cacls.exe.

Just precis när jag idag skulle skapa ett program med PHP-Gtk2 som ett alternativ till cacls.exe hittade jag ett tillägg som Microsoft hade gjort till sitt NT 4 (tror det var det). Tillägget heter Security Configuration Manager och gör att man får en extra flik Säkerhet när man går in på Egenskaper för en fil eller mapp. Det fungerar bara på NTFS filsystemet och alltså inte FAT som fortfarande är ganska vanligt. Kontrollera ert filsystem genom att gå till Den här datorn, högerklicka sedan på en hårddisk/partition (c: är vanligast) och välj Egenskaper. Vid texten Filsystem står det vad ni har.

Här kan ni ladda ner verktyget / tillägget (högerklicka och välj Öppna i ny flik eller Öppna i nytt fönster så kan ni hänga med i artikeln hur man gör.)

Gör följande för att lägga till fliken Säkerhet i Windows XP Home:
  1. Läs helst först readme-filen (readme.txt) som ni hittar om man följer länken.
  2. Skapa en Windows återställningspunkt innan ni fortsätter för att försäkra er att det går att fixa om något går fel. Öppna Hjälp- och Supportcenter i Windows och sök efter Systemåterställning eller klicka på länken Använd Systemåterställning för att ångra ändringar som gjorts på datorn.
  3. När det är klart kan ni ladda ner filen SCESP4I.EXE som ni finner under readme-filen på sidan.
  4. När nerladdningen är klar dubbelklickar ni på filen och packar upp innehållet i en temporär mapp (exempelvis C:\sce_temp).
  5. Gå till mappen där ni packade upp filerna och högerklicka på filen Setup.inf (setup information).
  6. Klicka på Installera
  7. Det är viktigt att ni gör punkt 6!
  8. När installationen är klar så kan ni starta om datorn.
  9. Logga in på datorn igen och gå till den hårddisk/partition som har filsystemet NTFS.
  10. Högerklicka på en fil eller mapp
  11. Välj Egenskaper
  12. Nu ska ni se att en ny flik - Säkerhet har kommit fram.
  13. Nu är det klart!
Exempel på hur det kan se ut



Jag har testat det på min Windows XP Home edition installation och det fungerar, men jag kan inte garantera att det fungerar för er. Gör det inte det kan ni återställa datorn till en tidigare tidpunkt med Systemåterställaren.


Mycket viktig information
När man ändrar behörighet på en mapp/fil/hårddisk kan man även låsa ute administratören från den/dem. Behörigheten Neka går alltid före behörigheten Tillåta, oavsett den grupp ni är medlem i. Kom ihåg att administratörer är med i gruppen Användare som standard. När ni sätter behörigheter så kryssa bort Tillåt (eng. Allow) hellre än att kryssa i Neka (eng. Deny)


Källor
www.google.se
www.dougknox.com/xp/tips/xp_home_sectab.htm

Extra
Här finns readme-filen och tillägget packat i RAR format för nerladdning

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.