15 mars, 2008

Webbdesign: Inspiration

Är du en webbdesigner som har arbetat i några år eller är du ny inom yrket? Har du svårt att få inspiration för ny design eller har du helt enkelt slut på idéer? Då Tycker jag att du borde testa att titta runt på några av de sidor som publicerar gratis webbdesign-mallar. Det finns tusentals olika typer av design och det verkar inte finnas några gränser - vilket är bra för utvecklingen.

Ett annat sätt är att ta kontakt med någon du känner eller inte känner och ta reda på om ni har samma intresse: att skapa och designa webbsidor. Om du lyckas så är ni nu två stycken som kan brainstorma fram helt ny och kanske helt unik design.

När jag sitter och programmerar och designar webbsidor för privatpersoner och företag så tycker jag ibland att det kan vara svårt att komma på idéer för hur man ska lägga upp arbetet och designen. Då brukar jag först titta runt lite snabbt på Internet och söka i olika databaser efter mallar som jag kan låna delar av (inte koden direkt utan endast designen) och sedan kontaktar jag personen jag hjälper och lägger fram ett förslag. Sedan får "kunden" komma med egna förslag och ris eller ros. Det är viktigt att man för en dialog där båda parter verkligen förstår vad den andre menar. Annars kan det hända att resultatet blir helt oväntat.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är lättare att komma på idéer när man är två eller fler (helst en maxgräns på fem personer som kommer med idéer) men det är väl så klar logiskt. Men nu är det så att många av er där ute inte kan eller vill arbeta med en grupp personer och då räcker det med att kanske prata med familj och vänner och fråga vad de tycker och tror skulle passa. Färgerna är ju så klart upp till kunden att bestämma men var inte rädd för att komma med lite ändringar för att få ut det bästa från webbsidan som ändå ska representera personen eller företaget.

Inspiration finns att hitta överallt och chansen är störst om man söker igenom diverse databaser på Internet som jag nämnde tidigare. Sätt er ner och skissa och ta en paus när det blir för mycket att tänka på. Det fungerar nästan alltid till 100%. I alla fall för mig!

Som sista tips kan jag tala om att det finns många blogglayouter där ute som passar utmärkt för en privat webbsida om man bara redigerar dem lite. Hoppas ni får roliga och kreativa idéer.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.