14 mars, 2008

Cisco: CCNP1 Exam

I skolan har jag precis läst klart första delen i CCNP-delen som handlar om "Building Scalable Cisco Internetworks" (BSCI) och igår hade jag det praktiska provet. Det gick väldigt bra men lyckades inte få det att fungera fullt ut.

Med tanke på att det är så otroligt mycket textmaterial att läsa igenom, samt förstå, så tycker jag att jag har gjort ett bra jobb. Jag var förbered på vad som helst men inte att det skulle bli ett prov som innehöll nästan allt vi hade läst. Det var alltså det största provet hittills.

Cisco är en bra IT-kurs för man har många praktiska övningar och eftersom det är det den mesta delen av tiden går åt till senare i livet när man arbetar med just Cisco och nätverkskommunikation så lämpar det sig perfekt. En stor nackdel är att det är "nästan" oändligt mycket teori men har man väl läst det en gång så är det enklare att referera till det man har läst när man sedan sitter och laborerar med Ciscoutrustningen.

Nu är nästa steg CCNP3 med konfiguration av switchar. Har ännu inga detaljer om detta men kan gissa att det innehåller lager 2 och 3 switching.

För er som läser CCNA och vill fortsätta med Cisco så kan jag meddela att ni kommer få det tufft. Det är cirka 5-10ggr mer teori att läsa och de går mycket djupt in på detaljer i olika protokoll och felsökning med autentisering. Om ni inte kan konfigurera OSPF utan problem eller inte vet hur man gör en grundläggande konfiguration av en router så råder jag er att lära er detta innan ni fortsätter med CCNP.

Som slutord har jag tänkt berätta att det är bra om ni även lär er mer om subentting och VLSM samt CIDR summering. Det underlättar otroligt mycket om man får en bra förståelse för detta. Jag tyckte själv att subnetting var helt oförståeligt när jag läste CCNA (1-4) på gymnasiet och eftersom många frågor på slutprovet handlade om detta så gick det mindre bra. Har faktiskt planerat att skriva en guide här på bloggen hur man subnettar och ska då försöka att ha med bilder och anteckningar som underlättar för den som nu vill lära sig det.

Tillägg 8/5-08
Jag har skrivit en guide om hur man enkelt subettar ett nät med VLSM. Här kommer adressen: http://waschman.blogspot.com/2008/05/ntverk-subnetta-enkelt-med-vlsm.html

Om du läser Cisco eller funderar på att läsa det så önskar jag er nu lycka till.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.