16 mars, 2008

PHP: Bästa boken om PHP

Det finns många av er där ute som vill lära er PHP och dess möjligheter inom serverbaserad skriptprogrammering. Ibland kan det vara svårt att läsa artiklar och söka efter information på Internet om man inte vet var man ska leta. Så därför kan det vara på sin plats att införskaffa sig en bra bok inom ämnet.

Jag vill rekommendera boken PHP5 Programmering skriven av Jesper Ek och Ullrika Eriksson, ISBN10: 9163608006, ISBN13: 9789163608001. Boken är skriven på svenska och i början går de även igenom hur man sätter upp en egen Apache webbserver på både Linux och Windows.

Alla exempel i boken har relaterade bilder som visar resultatet och det är väldigt enkelt att komma igång. Personligen tycker jag att de går igenom teorin bra och i slutet har de några praktiska övningar som man kan testa på.

När jag först lärde mig PHP så var det denna boken som jag köpte och den har hjälp oerhört mycket. Efter att ha läst den ett par gånger så använder jag den bara som uppslagsverk om jag glömmer av något.

En vilseledande sak är rubriken och det är att den har PHP5 i sig. Då tror man att de går igenom det mesta som PHP5 erbjuder men det är nästan faktiskt ingen förändring om man jämför med några av deras äldre utgåvor som heter endast PHP Programmering. Jag saknar även lite mer information om objektorientering i PHP men det kan jag läsa om i boken Professional PHP Programming och på PHP's egna webbsida php.net.

1 kommentar:

Henrik Wiman (SkalMac) sa...

Tack för tipset! Jag har letat efter en php-bok på svenska. /Henrik

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.