29 januari, 2008

Virtuellt: Ubuntu 7.10 och VMWare Toolbox

Jag har märkt att det inte bara är jag som har problem med VMWare Tools för den nya versionen (releasen) av Ubuntu 7.1. Om man använder VMWare Workstation och väljer att installera VMWare Tools via menyn så får jag bara en massa konstiga tecken från skripten - alltså inte korrekta filer. Som tur är visste nog vår instruktör detta när han undervisade oss om VMWare i skolan. Där hade han en CD separat med VMWare Tools på.

Jag har filerna men har ingen plats att lägga dem för tillfället (server space required/server utrymme krävs). Båda filerna är cirka 40MB så jag kan tyvärr inte lägga upp dem på mitt Googlepages utrymme. Jag har en server men den får inte vara påslagen denna och nästa månad för vi ska kontrollera elräkningen, som jag är med och betalar, för att kolla hur mycket min IT utrustning drar i el.

I alla fall! Man använder paketet genom att köra en specifik fil i paketet som slutar på .pl. Jag har för mig att den heter vmware-install.pl.

Tillägg 29/1-08
Har laddat upp VMWare Tools som RPM- och TGZ format på Rapidshare. Länkarna har ni i slutet av inlägget.

Länkar till VMWare Tools
Observera att endast "tgz" har testats för Ubuntu 7.10 och inte "rpm"-paketet.
Rapidshare: vmware tools (tgz) - Testad
Rapidshare: vmware tools (rpm)

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.