27 januari, 2008

Optimering: Rensa skrivbordet

Förord
Detta är ett mycket kort artikel om hur man kan få ökad prestanda på datorn när den startar upp. Jag skriver detta eftersom jag på senaste tiden har stött på jättemånga som fullkomligt skiter i vad de sparar ner på skrivbordet i datorn. Sedan, efter ett tag, gnäller de på att det går segt att starta upp och logga in. Här kommer en möjlig lösning på det lilla problemet.

Då börjar vi
Skrivbordet ska man försöka hålla så rent som möjligt. Men varför kanske du frågar? Jo för att när datorn startar upp och när man loggar in så måste först alla ikoner och filer (i fortsättningen kallar jag dessa endast för ikoner) räknas och storleken på dem ska beräknas och laddas in i minnet. Om man har foton, stora dokument (PDF, DOC) och- eller musikfiler liggandes så måste allt laddas in i minnet innan du kan börja använda datorn. Några av de filer jag precis nämnde brukar ligga på några Megabyte (MB) och då tar det sin lilla tid.

Bakgrundsprogram
Sedan att det finns program som startar och körs i bakgrunden när man loggar in är en helt annan historia som jag inte tänker beskriva här och nu. Men kolla gärna upp detta på Google eftersom ni kan tjäna ganska mycket prestanda på det om ni stänger av rätt program, eller åtminståne stänger av onödiga program.

Undvik följande på skrivbordet
  • Högupplösta bilder (speciellt BMP, JPG).
  • Dokument.
  • Musikfiler (WAV, MP3, OGG, ACC, WMA).
  • Mappar/Kataloger med filer inuti (största boven!).
  • Andra eventuella filer som tar upp stor plats.
Är ni osäkra på hur stor en fil egentligen är behöver ni bara högerklicka på den och välja Egenskaper/Properties. Där ser ni sedan hur många MB stor den är.

Gör så här istället
En jättebra (Windows) lösning på problemet om ni fortfarande vill komma åt alla filer på ett enkelt sätt från skrivbordet är att skapa genvägar. För er som inte vet hur man gör det kommer här en kort guide.

Skapa genvägar
  1. Först, skapa en mapp någonstans på hårddisken. Kan till exempel vara i mappen Mina Dokument.
  2. Döp den till något bra som sammanfattar innehållet (t.ex BilderBåten0704).
  3. Högerklicka på den och välj Kopiera.
  4. Gå nu till skrivbordet och högerklicka på valfritt ställe där det är fritt från ikoner.
  5. Välj Klista in genväg.
  6. Nu har det skapats en genväg till mappen BilderBåten0704 på skrivbordet.
  7. Notera att det dyker upp en liten fyrkantig, kvadratisk, vit liten ruta på ikonen med en liten böjd pil. Detta betyder att det är en genväg.
  8. Glöm inte att flytta alla ikoner som tar mycket plats till en mapp, och skapa sedan genvägar.
Slutord
Det var faktiskt allt ni behöver testa för att göra er dator lite snabbare när den startar upp. Jag nämnde i artikeln att det finns andra sätt som man också kan testa på men de kommer jag inte gå ingenom här. Hoppas ni märker någon skillnad!

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.