29 januari, 2008

IT Hjälp: Experterna hjälper dig

Jag gissar att varje person som besöker min blogg någon gång har varit i behov av experthjälp eller i all fall någon form av hjälp inom IT. Det är egentligen bara bra eftersom det har visat sig att de då har sökt på webben efter en lösning och kommit hit för att försöka finna en. Men ibland kan det vara svårt att hitta guider och artiklar som löser ett specifikt problem och då är det bästa alternativet att vända sig till ett diskussionsforum.

Om man använder ett specifikt operativsystem (t.ex. Ubuntu Linux) och behöver hjälp så finns det specifika forum för just den sorten av hjälp. Om man programmerar i t.ex. PHP kan man vända sig till några av de många svenska diskussionsforum som har dedikerat sina webbsidor och community för just PHP programmerare.

Men det finns även ett enormt diskussionsforum som jag rekommenderar starkt - Experts-Exchange.com. Där finns alla möjliga sorters kategorier för dem som behöver hjälp. Det jag gillar med forumet är att om man registrerar ett konto och hjälper andra så får man betyg och poäng på sitt svar eller feedback. Det är bra för då tror jag att man sporrar sig själv lite mer för att ge bra svar med hög kvalitet. Ju högre poäng man får destor högre grad kan man nå. Enda nackdelen är väl att det är på engelska.

Hur man söker efter hjälp med Google
Om man vill hitta hyfsat relaterade lösningar med Google ska man använda flera sökord. Om det är en text man söker kan man använda citationstecken runt sökorden. Använd även minustecken för att exkludera sökord och plustecken för att förstärka några sökord som måste finnas med.

Källor
www.experts-exchange.com
www.phpsidan.nu
www.phpfreaks.com
IDG Forum
IT Proffs
Datormagazin forum

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.