15 januari, 2008

Programmering: Tjäna pengar som programmerare

Freelancer // Programmerare
Är du en programmerare som arbetar självständigt och vill tjäna lite extra snabba pengar? Då har jag några tips för dig här.

Besök då sidorna här nedan för mer information:
www.guru.com
www.getacoder.com
www.elance.com
www.getafreelancer.com
www.rentacoder.com
www.phpsidan.nu - Förmedling av jobb eller tjänster inom PHP utveckling

Jag har inte besökt alla men har hört talas om dem. Det går till så att man på något sätt ger bud eller registrerar sig och så får företag och andra som behöver er kompetens söka i ett stort register. Det kan också vara sidor där ni läser om folk som behöver hjälp och kompetens där ni sedan kan anmäla er. Alla sidorna strävar efter samma mål (tror jag) vilket är att både kund och utvecklare är nöjda när arbetet är slutfört. Det kan vara allt från stora projekt till bara någon simpel kod som man kan fixa över en natt eller två.

Här kommer även lite tips för dig som är självständig programmerare
  • Skaffa ett gott ryckte genom många vänner och kontakter. Nästan som ett socialt nätverk. Då ökar chanserna för uppgifter och kanske t.o.m. jobb.
  • Våga förhandla om priset men bara efter att du har fått reda på hela uppgiften.
  • Kom noga överens om priset så att inga missförstånd uppstår när allt är färdigt.
  • Dokumentera gärna tidigare arbeten och projekt som referenser om någon vill se vad du har åstadkommit hittills.
  • Uppträdande är viktigt - även om det är via epost, telefon eller personligen. Tänk på det.
  • Var extra tydlig för din kund/arbetsgivare om det är ett större projekt. Ge statusrapporter ofta och visa även dittills utfört arbete för att få han/hon att tro på ditt jobb och ryckte.
  • Spara allt arbete och strukturera din kod så du kan återanvända koden vi ett senare tillfälle. Kanske t.o.m. i ett senare projekt?
Nu har du fått några tips som jag har snappat upp under min tid som programmerare (sedan gymnasiet) hur man kan tjäna lite extra pengar som just programmerare/utvecklare.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.