22 januari, 2008

Cisco: Avbryta ping och traceroute

Nu ska jag förklara hur man avbryter en ping eller traceroute på en Cisco router/switch
Om ni har använt kommandot #traceroute [ip-here] och det inte fungerar, får ni vänta tills den har sökt 30 gånger. Det orkar man inte vänta på. Eller är det så att ni har använt kommandot #ping [ip-here] repeat 100000 för att felsöka i nätverket (exv. EIGRP Load Balancing!) men inte kan avbryta pingen...

Här kommer lösningen: Tryck och håll inne CTRL+SHIFT+6 (två gåner för säkerhetsskull). Det är denna så kallade "Escape sequence" Cisco's IOS meddelar oss att vi kan använda men det är lite svårt när inte många vet hur den är.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.