29 januari, 2008

Video: Spela in vad du gör på skärmen

Introduktion
Har ni hört talas om att det finns program som kan läsa av och spara alla tangenter som trycks ner under en viss period? Det tror jag säkert att ni har för det kallas ofta för Keylogger och brukar ingå i diverse trojaner (trojanska hästar/elaka program). Men visste ni att det finns program som även kan spela in händelser på skärmen? Det har jag i alla fall vetat länge men aldrig haft tiden att testa det. Men nu har jag testkört ett program som är prefekt för den som skriver guider/howto's/artiklar och introduktioner samt hjälpmedel för de program man utvecklar.

Programmet som jag har testat heter Camtasia 5 (den senaste versionen i dagsläget) och det var riktigt enkelt att använda. Man kunde dra en ruta på skärmen där man ville att programmet skulle spela in allt som skedde. Sedan kunde man bearbeta sin inspelning samt lägga till ljud. Om man sedan ska visa resultatet för någon används flash eller en vanlig videofil. Dessa finns även i olika upplösningar för olika portabla enheter som till exempel iPod eller mobiltelefonen.

Programmen
Det var först efter att ha diskutterat med en klasskompis som jag fick reda på att Camtasia fanns. Han berättade att det var enkelt att hantera och väldigt kraftfullt för de eventuella ändamål man söker. Men det finns även ett annat program som är mer välkänt inom kretsen hos de som spelar dataspel - nämligen Fraps. Det används mestadels för att ta skärmbilder och spela in sekvenser när man spelar ett spel.

Slutord
Än så länge har jag inte hunnit testa alla egenskaper hos Camtasias senaste version men det ser mycket lovande ut.

Källor
Camtasias hemsida

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.