19 november, 2007

VMWare: Introduktion

Förord
Är ni trötta på att försöka ha flera operativsystem (OS) installerade samtidigt på datorn? Krånglar det när ni vill testa Vista när ni redan har Windows XP? Är du dedikerad åt Linux men får inte använda det på din företagsdator för att någon har bestämt det? Då tycker jag ni ska fortsätta läsa, för den här gången ska jag berätta om något som heter VMWare - Virtuella maskiner.

Introduktion
VMWare är en finurlig lösning som låter er använda flera OS på datorn samtidigt som ni använder ett annat OS som grund. Ni kanske sitter på företaget med Windows XP och vill använda Linux istället med någon har bestämt att ni inte får det, eller så kanske ni har system som inte kan köra ett visst OS. Då passar VMWare alldeles utmärkt för er situation, i alla fall enligt mig.

Bra att veta först
När man pratar om virtuella system brukar man tala om en värddator och en gästdator. Värden är det system som kör den virtuella mjukvaran. Gästen är systemet som körs inuti den virtuella miljön. Den värddator kan också köra flera gästsystem samtidigt, men mer om det senare.

Så funkar det
Allt fungerar som så att VMWare, som är en vanlig mjukvaruprodukt, installeras på det operativsystem man använder som grund. Sedan kan man skapa så kallade "virtuella maskiner" som sedan kan ligga som grund för andra operativsystem. Då är det möjligt att installera ett operativsystem inuti ett operativsystem, precis som vilken mjukvara som helst (nästan - det skiljer sig lite smått men inte mycket).

Ett exempel på detta kan vara en dator som kör Windows XP med Ubuntu Linux, Windows Vista, Solaris etc. Navigationen mellan de olika systemen sköts via flikar och varje system kan enkelt växlas tillbaka till XP genom att hålla inne CTRL+ALT knapparna någon sekund.

vmware vista
Windows Vista på en Windows XP installation

vmware ubuntu
Ubuntu Linux på en Windows XP installation

Fördelar och nackdelar
Det finns många fördelar och några nackdelar. Jag känner inte till allt men jag vill dela med mig av det jag känner till.

Fördelar
  • Oberoende av vilket gäst OS man använder.
  • Väldigt enkelt.
  • Fort att komma igång.
  • Man kan skapa ögonblicksbilder (eng. snapshots) av systemet och då är det möjligt att spara en konfiguration som fungerar för framtida användning och backup. Om något skulle strula och krångla i gästsystemet är det bara att ladda in en sparad ögonblicksbild från ett tidigare läge.
  • Kraftfullt (ej grafiskt ännu -- inget DirectX stöd).
  • Enkelt att byta mellan gäst OS och virtuell maskin.
  • Om något går sönder och man får kritiska problem så krashar inte hela datorn, bara den virtuella maskinen. Alltså lämpar det sig extra till laborationer och testsystem där det inte gör något om systemet blir korrupt.
  • Slutna OS för experiment och testkonfigurationer.
  • Många möjligheter som gör det enklare för "vanliga" människor att komma igång (mer om detta senare).
Nackdelar
  • Kan inte köra Mac OS X på en virtuell maskin pga licensproblem - Mac använder skyddad kod i sitt OS som de inte vill att folk ska kunna utnyttja/knäcka. En liten notering är att det går att köra OS X på en virtuell maskin, men Apples licens säger att man inte får köra OS X på något annat än en Mac.
  • Slukar RAM-minne. Ju fler virtuella maskiner som man har igång samtitigt desto mer minne tar det. Om jag t.ex kör Ubuntu 7.10 och Windows Vista slukas runt 1200MB för de virtuella maskinerna. Allt beror i och för sig hur man konfigurerar systemet.
  • Dyrt att köpa en licens, men det finns billigare alternativ, samt utvärderingsversioner.
  • Har inte riktigt fullt DirectX stöd. Det lämpar sig alltså inte ännu för spel men det kommer nog troligast vara fixat inom ett år eller så.
Hur jag kom igång med VMWare
Jag kom igång med VMWare efter att hört talas om det från lite varstans: tidningar, forum, nyhetsbrev, bekanta och skolan. Jag visste vad det var för något men visste inte riktigt exakt vad man kunde göra och vilka fördelar och nackdelar som fanns.

Efter att jag börjat på högskolan fick jag höra att vi skulle läsa om och använda VMWare i en del av en IT kurs. Tyckte det lät intressant och hörde mig runt lite om några andra också visste vad det var för något. En god vän jag lärt känna i klassen berättade att han hade använt det hemma tillsammans med sin server och att det var jätteenkelt att använda det.

Under en laboration skulle vi få testa installera en webbserver (IIS) på en Windows Server 2003 dator efter att vi installerat systemet - allt på en virtuell maskin. När vi genomförde detta test använde vi en gratis mjukvara som heter VMWare Player. Med den kan man bara köra virtuella system som redan har skapats och alltså inte skapa virtuella system. För det finns det en webbtjänst vid namn EasyVMX som skapar de s.k avbildningsfilerna som sedan kan köras med VMWare Player eller annan liknande mjukvara. En annan produkt som är kommerciell är VMWare Workstation som går att få som utvärderingsversion från VMWares hemsida.

Jag bestämde mig genast för att ladda ner och testa VMWare på min dator där hemma. Det var en idé som kom att vara den bästa jag fått på ett tag. Möjligheten att kunna skapa virtuella maskiner med valfritt OS (utom Mac OS X) har varit väldigt effektivt och har underlättat dels ett projektarbete jag arbetar med för tillfället (utveckling, webbdesign och programmering för NIBE Värmecenter i Kungsbacka).

Jag har försökt få igång Windows Vista på min dator med vanlig "dual-boot" men hela bootsekvensen förstörs när all installation är klar. Har följt guider, tips och forum men det krånglar bara. Då kom jag på att man kanske skulle testa med Vista på en virtuell maskin och det gjorde jag. Resultatet blev fantastiskt! Nu kan jag lära mig Vista samtidigt som jag slipper uppgradera fullt ut och emigrera till ett nytt OS. Detta är också värdefullt för mig när jag försöker lära mig att konfigurera alla sorters olika inställningar i Vista eftersom folk jag hjälper som använder Vista oftast har Vista-specifika problem. Nu kan jag lära mig Vista utan problem.

Vill ni också komma igång med VMWare?
  1. Ladda ner utvärderingsversionen av VMWare Workstation.
  2. Låna ett OS av en vän eller arbetskamrat. Ni kan också pröva ladda ner en Linux distribution helt gratis från Internet.
  3. Installera VMWare Workstation och installera det OS ni har valt.
  4. Sök på Google efter några bra guider eller testa denna sökningen. Kan du engelska underlättas det avsevärt eftersom nästan alla guider är på just engelska.
  5. Installera sedan VMWare Tools via en meny i VMWare Workstation för att lägga till extra stöd för upplösningen med mera i det virtuella systemet.
* Det finns fler program i källorna.

Alternativt sätt att gå tillväga som jag ännu inte har testat
  1. Gå till EasyVMX och ladda ner en av versionerna som ni själva kan skapa via hemsidan.
  2. När ni har fått ner er *.VMX fil (ofta komprimerad med winrar eller winzip) kan ni öppna den med VMWare Player som ni finner här.

EasyVMX 2 (beta) konfiguration


Linux som gästsystem och Windows XP som virtuell maskin i VMWare Player. Bilden tagen från http://www.marcushellberg.com

Slutsats
VMWare är enligt mig en riktigt grym produkt som låter er skapa egna virtuella OS inuti ett annat OS. Detta låter nästan som en reklam för VMWare men det är helt enkelt så jag tycker. Det är så populärt att till och med DELL och Cisco kör med virtuella lösningar fast med mycket mer avancerad utrustning; specialanpassad hårdvara, specialdesignade system och funktioner med mera. I framtiden kanske jag skriver en artikel om hur man till exempel installerar Windows Vista och Linux på en värddator som redan kör Windows XP Professional, men bara om jag får tid över.

Jag hoppas ni fått blodad tand av vad jag precis har skrivit om och att ni också verkligen testar det och inte bara har det planerat. Om ni har någon synpunkt är det bara att slänga in en kommentar.

Källor
VMWare Player
VMWares hemsida
VMWare Workstation utvärdering
EasyVMX
Administration av Operativsystem - Halmstad Högskola
Virtual Box
Microsoft Virtual PC 2007
Några virtuella testmiljöer från Microsoft som körs via webben

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.