05 november, 2007

Webbdesign: CSS2 Styla enskilda formulär objekt

CSS Tips
För att styla enskilda objekt i ett formulär på en webbsida kan man använda selektorer från CSS2.

Placera följande i huvuddelen "head" på den sida du vill applicera stilen:
<style type="text/css">
input[type="text"] {
color: #FC3;
background-color: #036;
}

input[type="password"] {
color: #333;
background-color: #CCC;
}

input[type="submit"] {
color: #CCC;
background-color: #000;
border: 3px solid #666;
}
</style>


Och följande i kroppen "body":
<form action="" method="get">
Vanligt textfält: <input type="text" name="textfield1" value="Hello World!" /><br />
Ett lösenordsfält: <input type="password" name="passwordfield1" value="Hello World!" /><br />
<input type="submit" name="skicka" value="skicka" />


Om ni har gjort rätt kommer de olika fälten ha olika färger. Allt beror på vilken typ av fält som används. Det jag dock ännu inte har lyckats med är att kunna styla radio och checkbox typer. Få ta en titt på detta problem senare.

Källor
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.