17 november, 2007

Nyhet: Gmail har snart 5 Gigabyte utrymme

Använder ni Gmail? Då har ni kanske märkt att Google har ökat hastigheten för ökningen av utrymme för epost.

Ända sedan Microsoft ökade sitt utrymme för alla Hotmail-användare har nog Google känt sig pressade och bestämt att de ska öka hastigheten för deras Gmail-utrymme. De säger ju i deras marknadsföring att man aldrig någonsin behöver radera ett epostmeddelande om man använder deras tjänst. Detta tycker jag är mycket bra för om man följer Microsoft blir man bara lurad även om de kanske vill göra gott och ge alla mer utrymme för just deras tjänst, som vi nog alla känner till. Det är bara en sak; Microsoft tog i början betalt för ökat utrymme till ynkliga 25MB. Och nu har de plötsligt gett bort 5GB (vilket är 200 gånger mer än förut) gratis. Vad händer med alla de som redan har betalat? Hade jag vetat att jag skulle få mer utrymme inom ett/två år utan att behöva betala hade jag väntat.

I alla fall. Gmail-utrymmet börjar närma sig 5GB och det är cirka 14 timmar kvar innan det sker. Men detta händer bara om ökningen är konstant. Just nu får man ungefär 1MB i timmen (~1MB/54 min). Räknar man på detta och räknar med hur mycket utrymme man tror sig behöva kommer nog de flesta fram till att detta räcker gott och väl (förutom de som använder GSpace firefox-tillägg!).

Om man undersöker diagrammet (figur 1) här nedanför som jag har skapat (om jag räknat rätt) kan man se att utrymmet nästan har fördubblats under loppet av 12 månader.


(Figur 1)

Jag tycker om teknik och har sagt det förut - om inte företag konkurerar med varandra så fortsätter inte tekniken att frodas lika fort som den gör idag.

Njut av tekniken och låt den utvecklas.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.