16 november, 2007

Office: Access 2007 Runtime - Blank skärm

Förord
Använder ni Access 2007 Runtime för att distribuera era databaser till kunder eller annan part? Om ni testar att öppna databasen och får en blank skärm (helt tomt) så hittar ni svaret här.

Introduktion
Först ska jag tala om för er som inte vet vad en runtime är för något. En så kallad runtime är ett litet program som gör att användare av till exempel ett office program, i detta fallet Access 2007, kan använda det utan att köpa hela produkten. Men man kan bara läsa och inte göra några ändringar. Väldigt effektivt om man inte vill att något råkar ändra i databasens tabeller.

Problem
När man har installerat runtime-paketet och försöker öppna en databas brukar det för de flesta bli helt tomt. Man får alltså en helt blank skärm när man försöker köra det. Skälet till är att runtime-paketet tar bort alla knappar och menyer inklusive navigeringslisten till vänster.

I vanliga fall brukar man kunna välja vad man vill öppna i navigationslisten till vänster, men eftersom den är borttagen kan man inte välja något. Har man då inte ställt in i konfigurationen i Access att man vill att något skall visas som standard när man öppnar den får man en blank skärm.

Lösning
Applicera detta på databasen innan ni skickar i väg den för att senare köras med runtime-paketet. Denna lösning förutsätter att ni har ett formulär som interagerar med tabellerna.
  1. Klicka på Office-knappen längst upp till vänster.
  2. Klicka på knappen Access alternativ (Access options) längst ner till höger.
  3. I listan till vänster väljer ni Aktuell databas (Current database).
  4. Sedan väljer ni vilket formulär ni vill ska visas när databasen öppnas i listen Visa formulär (Display form).
Slutord
Jag själv hade jättestora problem med detta och det tog flera dagar innan jag fann en lösning på problemet. Jag löste det genom att felsöka med en exempel-databas (mall/template) som ingår i Access 2007. När jag då öppnade exemplet med runtime-paketet upptäckte jag att ett formulär öppnades automatiskt när databasen öppnades. Då började jag söka på Google efter inställningen som gjorde att utvalt formulär öppnas vid start.

Källor:
Google.com
Ladda formulär under start (engelska)

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.