12 november, 2007

Programmering: En försmak av D

De flesta som är insatta vet att C är ett gammalt programmeringsspråk som sedan utvecklades till C++. Båda så kallade språken har både för och nackdelar men nu har det änligen släppts ett nytt programmeringsspråk som heter D.

Det är en blandning mellan C/C++ och Java/C#/Ruby. Faktum är att den ligger lite mitt emellan de båda grupperna. Den absolut största fördelen enligt mig och många andra är att man kan få ökad prestanda med D än med kod som är skriven i några objektorienterade språk som Java och C#. Det är som att få prestandan från C och funktionalitet samt produktivitet från andra lite mer moderna språk.

Program med prestanda i åtanke passar utmärkt för stora system och vill man komma riktigt nära hårdvaran går det också med D. Man kan till och med anropa C kod direkt i D.

En annan viktig egenskap i D är att det finns en skräpsamlare - något som allokerar och släpper minne till och från systemet. Man slipper då jobbiga pekare som kan vara svåra att arbeta med, speciellt när det blir fel.

D har funnits i snart ett år och det finns hundratals bibliotek och program som är skrivna i D.

Då kommer vi till det som alla andra programspråk börjar med och det är "Helloworld" program. Skaffa editorn Poseidon och börja med exemplet. Sedan är det bara att dreggla och börja programmera.

Hello World i D
import std.stdio;
void main()
{
writefln("Hello World!");
}


Personligen tycker jag att man ska satsa på ett lite mer populärare programmeringsspråk såsom C, Java eller PHP. Det är bara att välja o vraka.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.