06 maj, 2008

Säkerhet: Falsk antispyware programvara

Förord
Är du en person som inte kan så mycket om datorer och är rädd att du ska få virus och så kallad spyware? Använder du webbläsaren Internet Explorer? Litar du på popup-fönster som dyker upp när du surfar som exempelvis lockar med ett erbjudande att söka igenom din dator efter virus och liknande och sedan ge dig möjlighet att ladda ner ett anti-virus-spyware skydd gratis? Om du har svarat Ja på några av dessa frågor så ligger du rätt så risigt till.

Introduktion
Det finns tusentals "skadliga" webbsidor ute på Internet och många av dem verkar riktiga och försöker lura i er ett falskt förtroende för att ni ska ladda ner programvara som ni tror kommer fixa i ordning er dator men som i själva verket förstör ännu mer och infekterar systemet allt djupare.

Verkligt scenario
När du surfar runt på olika webbsidor så kanske du någon gång har stött på ett meddelande som säger att din dator löper stor risk att vara utsatt för ett av många säkerhetshot. Om du då väljer att tro på detta och fortsätter till företagets webbsida så brukar man mötas av falsk programvara. Du tror att den ger ett skydd men i verkligheten är den det verkliga hotet.

Detta scenario är tyvärr mycket vanligt på Internet och det är väldigt många personer som lockas att ladda ner "skum" programvara som ger falsk trygghet. Här nedanför har jag tänkt att försöka publicera/svartlista en lista på webbsidor och företag som försöker att lura dig som dator användare.

(Än så länge är listan kort men jag ska försöka få den att växa när jag får tillgång till mer information. Ni får gärna själva tipsa om fula sajter som publicerar falsk programvara inom säkerhet i en kommentar till artikeln för att upplysa alla eventuella läsare)

Svartlistade säkerhetsföretag som ger ut falsk programvara
WebbadressVad de lockar medSäkerhetshot
antivirusforalla.comSpyware rensareVirus Spyware
antivirusforalle.com
- " -
- " -
antivirusforall.com
- " -
- " -
antivirusgenial.com
- " -
- " -
antivirusfueralle.com
- " -
- " -

Härom dagen råkade en väninna till min mamma ut för ett bluff företag som lockade med att skydda hennes dator mot spyware men istället fylldes hennes dator spyware, reklam och porrsidor. Det räckte med att hon surfande till google.se för att allt skulle sättas igång. Jag rensade då alla temporära- och internet filer på datorn samt att jag sökte igenom datorn med Ad-Aware 2007 men endast fyra hot hittades. Det kom fortfarande upp massa reklam och porrsidor efter att jag tagit bort dem och fastslog att det fanns något som hade dolt sig djupare in i systemet. Då fixade jag fram Eset Nod32 Antivirus och fann uppemot 10-15 virus och spyware som sedan kunde isoleras och tas bort.

Jävla bluff företag
Här är två bilder med adresser som endast är till för att lura er.

Klicka på en bild för att förstora den


Om ni ser en bild som liknar denna så gå absolut inte på det.
Denna bild visas först när ni har fått ett virus eller spyware på datorn


Tips
Att tänka på när ni söker igenom er dator efter eventuella säkerhetshot: Använd alltid flera säkerhetsprogram för att finna så många hot som möjligt. Det är inte säkert att alla program finner alla hot, så därför kan det vara bra att kombinera sin arsenal av säkerhetsprogramvara. Självklart ska ni endast använda programvara som rekommenderas av experter, tidningar, grundliga diskussioner i forum, nyhetssidor och bloggar med trovärdigt innehåll.

Och tills sist: Om ni använder webbläsaren Internet Explorer så rekommenderar jag starkt att ni byter mot t.ex Mozilla Firefox, Opera, Safari eller annan webbläsare med bättre säkerhet och rykte än Microsofts egna.

Så tills vidare - surfa säkert!

Intressanta länkar
McAfee Site Advisor - antivirusforalla
New scam sites - Blog skapad av Bharath

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.