20 maj, 2008

Cisco: BCMSN Prov

Gud vad nervös jag är idag. I morgon ska jag göra den praktiska delen i Cisco CCNP ("Cisco Certified Network Professional") BCMSN ("Building Converged Cisco Multilayer Switched Networks") som alltså är en så kallad "Skills Based Assessment".

Jag har övat och övat och känner mig mycket säker inför morgondagen men vet att jag möjligtvis kommer missa några få detaljer. Självklart hoppas jag på maxpoäng men vet att det är svårt att uppnå. Givetvis kommer jag bli glad om jag klarar godkänt men kommer satsa hårt för att nå en högre nivå.

Jag känner mig säker på att montera kablarna, sätta upp en grundläggande konfiguration för både lager 2 och lager 3 switchar, skapa VLAN, hur man skapar trunkar och etherchannels mellan switchar, router-on-a-stick, redundans med HSRP och routing mellan VLAN med SVI. Det jag är mindre bra på är QoS, STP och felsökning. Jag gissar att det även kommer dyka upp uppgifter där man ska använda port-security och liknande och det är väl inte alltför svårt.

Att tänka på när man ska göra det praktiska provet
  • Ta med en vattenflaska.
  • Pennor för att anteckna.
  • Kommandolista skriven för hand.
  • Ett gott självförtroende.
  • Vara lugn och inte stressa om man upptäcker att de andra kommer igång fort eller lämnar provsalen tidigt.
  • Kom tidigt till provsalen och invänta lärare och elever för att inte komma för sent.
  • Sitt inte och läs på en massa kommandon direkt innan. Förmodligen har du redan övat hårt i en vecka och kan istället ta det lugnt och slappna av fram till provtillfället.
  • Om du inte förstår provet så fråga instruktören om hjälp.
  • Håll tyst när du gör provet. Det är så extremt jobbigt när de utländska studenterna pratar med varandra hela tiden under provet på sitt egna språk så låt instruktören sköta diskussionen.
Nu är jag snart helt förberedd inför provet i morgon. Jag har även skrivit några tips som kan vara bra att ta del av om du som läser detta är en blivande Ciscotekniker som studerar. Nu ska jag bara skriva min kommandolista som jag kan ha med på provet i morgon. Om ni tycker att det är orättvist att vi får ha med en kommandolista på provet så kan jag säga att det är ungefär så man har det senare i arbetslivet. En annan sak är att om man konfigurerar switcharna och routrarna med kommandon inte krävs får man minuspoäng.

Jag önskar mig själv mycket lycka till och även till dig som läser detta om du också närmar dig ett Cisco prov. Till och med om du läser CCNA eller kanske CCIE - Lycka till!

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.