22 maj, 2008

Cisco: BCMSN Utvärdering

Här kommer en utvärdering av mig för Cisco-kursen BCMSN. Jag hade det praktiska provet igår på morgonen mellan 0900-1130 och blev mycket förvånad. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig - alldeles för enkelt och för lite konfiguration. Egentligen ska jag inte säga att det är så enkelt för jag vet att många av er där ute har svårt för sådant här och det tar en stund att vänja sig. För mig i början var det liksom "Wow! En vanlig switch kan agera som router också - häftigt" och sedan fylldes det bara på med mer och mer information för oss studenter att lära.

BCMSN handlar om hur man bygger ett switchat nätverk med lager 2 samt lager 3 switchar. Man lär sig även konfigurera och sätta upp redundans i nätverket. T.ex om en standard gateway går ner så vill man att det finns en backup som använder samma IP för att enheter och datorer inte ska upptäcka någon förändring när fel uppstår. Man får även lära sig hur man kopplar ihop flera nätverkskablar till en logisk s.k. port-channel. Detta ökar hastigheten dubbelt upp för varje extra kabel som ingår i kanalen. För att inte få loopar i nätverket används Spanning Tree Protocol (STP) och MSTP med flera. Säkerhet implementeras också med DHCP Snooping och Port-security.

Men hur har det då gått under kursens gång?
Jo, det har gått bra. Jag har närvarat vid varje laboration och efteråt har jag läst igenom teorimaterialet. Då förstår jag bättre vad det är jag läser om jag redan har prövat på det i praktiken innan. Laborationerna har verkligen hjälpt mig att nå målet för det praktiska provet men själva provet var en besvikelse. Jag tänker inte säga vad det innehåller för det ser jag som fusk men jag kan tala om att just den versionen av provet jag fick vid provtillfället var alldeles för enkelt. Det var inget STP, MSTP, DHCP Snooping. Jag hade förväntat mig mer komplexitet och hade övat mycket inför det. Det visade sig att det var en liknande topologi som vi haft under laborationerna och det krävdes bara grundläggande kunskaper och lite extra.

Efter provet kunde vi inte verifiera att man hade gjort rätt eller fel. Det fanns liksom inget man kunde pinga eller koppla för att testa att konfigurationen man suttit med en timma för att se om allt fungerade. Det gick mest ut på att bevisa att man visste hur man ställde in vissa funktioner och t.ex hur man omvandlade en lager 2 switch till en lager 3 som kan dirigera ("routa") paket. Och mer än så vad det inte. Men jag ska vara glad att jag klarade det - eller det är i alla fall vad jag tror att jag gjorde. Resultatet har ännu inte vidarebefordrats till mig eftersom provet ännu inte har rättats. Svaret på det få jag väl inom en vecka eller så.

Allt kunde ha varit så mycket svårare och då hade man kanske gått miste om viktiga poäng för att höja sitt betyg. Men det gick bra.

Men kursen i övrigt då?
Lektionerna ha varit grymma för utan dem hade jag inte haft tillfälle att diskutera fram de rätta lösningarna till laborationerna. Det är bra att man arbetar i grupp för det hjälper så otroligt mycket. Man inspireras till att prestera bra och att hjälpa sina klasskompisar om de får problem. Detta ser jag som en utmärkt utveckling inför det kommande arbetslivet.

Som vanligt har alla laborationer varit väldigt hjälpsamma men jag stör mig så otroligt mycket på att Cisco har så extremt många fel i instruktionerna för laborationerna - fel IP adresser - fel konfiguration som inte stämmer överens med uppgiften - många slarvfel i texten - kritiska fel i vissa exempel som är mycket att det stämmer för att man ska klara av uppgiften på ett korrekt sätt och få ett korrekt resultat. Dåligt Cisco!

Teorimaterialet har bestått av mycket men bra information av hög kvalitet och Quizzen till varje modul är underbar. Det jag saknar är en referens för alla kommandon som ingår i kursen som är samlade på en enda plats och inte utspritt utöver hela kursmaterialet.

Teorimaterialet är på Internet på Cisco's webbsida och finns även att köpa som bok. Visst att boken kan vara bra att ha om man inte orkar sitta framför en datorskärm hela tiden eller om man kanske är ute och reser (möjligtvis till och från skolan) men jag rekommenderar nog helst att man läser materialet på Internet.

Slutord
Det har varit en kul kurs med många nya intressanta funktioner och lösningar på problem, samt att vi har haft mycket bra instruktörer. Utan dem hade jag aldrig klarat detta. Snart är det dags för sommarlov och till hösten igen börjar nya Cisco studier.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.