07 februari, 2008

Windows XP: Snabbstartfältet

Windows XP Tips
Detta är om snabbstartfältet i Windows XP, även kallat Quicklaunch i en engelsk version av Windows XP. Det är det lilla fält längst ner till vänster (under ett normalt skrivbord) bredvid startmenyn. Där ligger som standard tre ikoner för att visa Skrivbordet, Internet Explorer och Windows Media Player. Men men tiden fylls detta fält med en massa skräpikoner som installeras av olika program.

Om du vill hålla rent på skrivbordet men ändå vill ha enkel åtkomst till dina genvägar så är mitt tips till er att lägga dem där istället. Själv har jag kataloger för specifika ändamål som spel, program, Office-program och liknande. Det enda som nu finns kvar på mitt skrivbord är Papperskorgen som inte kan tas bort på vanligt sätt. För att lyckas med det kan man använda ett registerhack eller använda ett tredjepartsprogram.

Sökvägen till snabbstartfältet (om ni vill komma åt katalogen) är följande under en standardinstallation:
C:\Documents and Settings\[ert_kontonamn]\Application Data\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
Tänk på att katalogen "Application Data" är dold så för att se den måste ni ha ställt in "Visa Dolda Filer och Kataloger" under fliken "Visa" i inställningar för katalogen på menyn "Verktyg". Ni kan även komma åt katalogen genom att högerklicka i snabbstartfältet och välja "Öppna Katalog" (eng. "Open Folder").

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.