21 februari, 2008

Övrigt: Blu-ray vinner över HD-DVD

Har Blur-ray vunnit?
I förrgår annonserade Toshiba att de överger HD DVD, och då kan vi ju nästan gissa vilket format som vinner kampen. Detta enligt tidningen Datormagazin i en kort artikel skriven av Mats Andersson.
"Med dagens officiella tillkännagivande från Toshiba är formatkriget över och Blu-ray står som segrare." ~ Mats Andersson, Datormagazin.se
För er som inte vet vad Blu-ray och HD DVD är för något kan jag tala om för er att det är nästa generations DVD skivor för lagring av data på optiska medium. De existerar redan idag och har flyttat gränsen från ynkliga 4,7GB (enkel/dubbel sidigt) till cirka 50GB. De senaste månaderna har fler och fler företag gått över till Blu-ray (även kallat Blålaser på svenska) för att sedan lämna HD DVD till sitt öde.

Toshiba ledde innan övergången till Blu-ray ett konsortium för HD DVD vilket även innefattade elektriska enheter för konsumenter. Men de fortsätter med att utvärdera persondatorer med HD utrustning för att se om de passar in på marknaden. Det var även tänkt att flera filmbolag skulle välja HD men så har inte varit fallet.

Så det verkar som att vi har en segrare!? Jag har kontrollerat flera artiklar på Google och andra nyhetssidor och alla påstår nu att Blu-ray är vinnaren.

Källor
FAQ: HD DVD vs. Blu-ray
Slutet nära för HD DVD-formatet
Toshiba överger HD DVD-formatet

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.