12 december, 2007

PHP-Gtk2: Grafiska applikationer i PHP

Förord
Detta är bara början för den artikelserie jag kommer skriva så småning om om tillägget Gtk till PHP, även i dagsläget känt som PHP-Gtk2. Någon gång nu efter jul har jag planerat att skriva den första riktiga delen i serien. Även om jag har skrivit lite kort om PHP-Gtk2 innan så är det efter jul (början 2008) som det kommer igång. Allt hänger på hur mycket jag har att göra i skolan och mina projket på fritiden.

Varför jag vill skriva serien
Jag vill skriva några artiklar om PHP-Gtk2 eftersom det ännu inte finns så värst många på svenska. Har noterat någon enskild text om det i tidningen Datormagazin men jag vill rikta mig lite mer åt nybörjare, alltså från grunden.

Vad man bör kunna för att hänga med
Man bör vara god vän med skriptspråket PHP som används på serversidan i en webbapplikation eller skript. Ni som har programmerat i Visual Basic förut kommer känna igen vissa egenskaper, så som fönster, formulär, knappar, textrutor, bilder, menyer med mera. Men nu är saken den att man inte ska behöva veta något om detta för att ha möjlighet att lära sig PHP-Gtk2 så därför kommer jag även tala om hur något speciellt fungerar och vilka riktlinjer som finns när man utvecklar och designar grafiska applikationer.

Förberedelser
Ni kan söka efter PHP-Gtk2 på exempelvis Google och ta reda på lite vad som finns, program, utvecklingsmiljöer för PHP, diskussionsforum och liknande. Då underlättar det senare när ni börjar följa artikelserien. Redan nu kan jag rekommendera att ni tar reda på hur man installerar och använder Glade version 3 som är en RAD ("Rapid Application Development") för till exempel PHP-Gtk2. Gnope är ett paket för Windows som innehåller alla bibliotek och konfigurationsfiler som behövs för att komma igång. Annars kan man besöka den officiella hemsidan gtk.php.net och ladda ner senaste versionen (version 2 beta rekommenderas).

Min erfarenhet av PHP-Gtk2
Jag har programmerat i PHP sedan gymnasiet och började med PHP-Gtk2 lite smått hösten 2006. Jag har hängt med under utvecklingen och lärt mig vad man kan göra och vad man inte bör göra samt läst lite artiklar som beskriver vissa problem och funderingar som kan uppstå när man utvecklar i just version 1 och 2 - skillnader o.s.v. Detta betyder dock inte att jag är expert på ämnet utan kan typ bara grunderna. Det är också därför jag har valt att skriva en artikelserie - för att lära mig mera

Vad händer nu då?
Nu får ni vänta tills jag skrivit klart första delen i artikelserien om PHP-Gtk2 för nybörjare.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.