22 april, 2009

Ubuntu/PHP/Apache: Sätta upp webbserver i Linux Ubuntu

Detta är mest ett tips för mig själv för att jag inte skall glömma bort var jag fann denna fantastiska guide [1]. Guiden går igenom om hur man sätter upp Apache, PHP, MySQL i ett Ubuntu system. Jag fann guiden via Netbeans och jag tror även att det går att använda Netbeans IDE på Ubuntu men är inte riktigt säker.

Om det går så har man en bra PHP-editor tillgodo eftersom Netbeans har det stödet inbyggt i senare versioner.

Framtiden
Inom kort kommer jag dokumentera exakt hur man installerar en webbserver med mod_rewrite, gd2 och en MySQL-databas i Ubuntu.

Källor
[1] Configuring the PHP development environment in Linux Ubuntu

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan!
Bra och lärorik sida, hoppas du fortsätter med den.
Mvh
Batteristen - en glad programeringsamatör!

Waschman sa...

Tack!
Guiden tänker jag skriva nu någon gång under sommaren när jag får tid och hittar mina anteckningar.

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.