14 april, 2009

Examensarbete: Test av tunn klient

Detta är ett testmeddelande från en av mina testklienter i VMware som körs som en tunn klient mot en LTSP-server i Ubuntu v8.10 (Intrepid Ibex).

Min testmiljö ser ut på följande sätt:
  • Jag har en vanlig hemma-router Netgear WGR614 som är kopplad via Cat5 ethernet till min stationära PC.
  • På min PC kör jag VMware med två virtuella maskiner (VM). En av dem kör Ubuntu 8.10 LTSP server med två nätverkskort och den andra är helt tom (50MB) och inställd på 128MB RAM-minne och ett nätverkskort.
  • Min tomma VM startar upp via nätverket: PXE Network Boot.
  • För att den skall kunna starta måste servern köra DHCP och skicka ut speciella parametrar. Därför måste man stänga av DHCP på min Netgear WGR614 annars krockar protokollet.
  • Starta min tomma VM och vips så har man en tunn klient som kör Ubuntu via nätverket. Hur smidigt som helst!

-------

Jag och en klasskompis arbetar just nu med vårt examensarbete och i skolan har vi en suverän labbmiljö där vi testar att sätta upp tunna klienter mot en GNU/Linux server som kör LTSP - Linux Terminal Server Project. Serverversionen är Ubuntu 8.10 och de avbildningsfiler som skickas ut till klienterna i nätverket kör också Ubuntu 8.10 fast en nedbantad version.

Exakt vad vi skall använda detta till vår jag inte tala om men en sak är säker... det kommer gå jättebra.

Just nu söker vi efter en GUI-baserad kontrollpanel för LTSP och två alternativ har dykt upp.
  • Landscape
  • LTSPManager
Efter en snabb undersökning tror jag vi kommer använda LTSPManager. Mer tänker jag inte avslöja ;)

- Waschman

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.