11 oktober, 2008

Övrigt: Jag har 30/10Mbit bredband

Nu tänker jag skryta lite. Efter att jag flyttat ned till Halmstad så har jag fixat en ny Internetleverantör "Bahnhof" och är nu inkopplad i Halmstad Hitnet stadsnät. Hastigheten? 30Mbit ner och 10Mbit upp. Äntligen slipper man vänta på stora paket som laddas ner när man exempelvis hyr film via bittorrent.

Det är otroliga hastigheter om man jämför med mitt första "bredband" med hastigheten 0.25Mbit upp och ner. Egentligen heter det bara bredband om man har en hastighet lika med 2Mbit eller mer. Men i alla fall... jag är jättenöjd och det är till och med billigare än mitt 8Mbit jag hade tidigare med bredbandsbolaget. De e najs!

Nu lite rolig matematik som kanske är helt ointressant för Er
Om man har 30Mbit ner och vill veta hur stor teoretisk nerladdningshastighet man kan få ska man först omvandla från Mbit till kbps. Då får man kB/s.
1 Byte = 8 bitar
30Mbit = 30000kbps
kB/s = kbps / 8bit
= 3750 kB/s

3750 / 1024 = 3,5 MB/s (cirka)
Vilket betyder att ska man hyra en film på nätet som är i DVD kvalitet, cirka 4,7GB, så tar det:
4700MB / 3,5MB/s / 60s  = 22 min
Detta är då det maximala teoretiska cirka-värdet för hur lång tid det tar med 30Mbit ner.

Om man har en egen server hemma (t.ex HTTP eller FTP) med stora egen-inspelade filmer på cirka 700MB som man vill ladda ner från servern, och om man har 10Mbit upp, så kan servern ladda upp data i teoretisk maximal hastighet: 
10000kbps / 8bit / 1024 = 1,22MB/s
Att ladda upp en hel sådan film skulle då ta minst:
700MB / 1,22MB/s / 60s = 9,5min

Blev det lite för rörigt för Er eller förstod ni allt? I alla fall, jag ville bara skryta lite med mitt bredband och visa er hur man enkelt kan räkna ut sina bredbandshastiheter.

Att notera!
Det finns även 100/30, 30/30 uppkoppling hos Bahnhof som är bättre än min uppkoppling så jag är inte ensam där ute.

Referenser
Bredbandskollen.se - Testa din bredbandshastighet

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.