31 oktober, 2008

Cisco: ISCW Utvärdering

Förord
Jag har precis gått färdigt kursen Cisco CCNP2 ISCW - Implementing Secure Converged Wide-area cisco networks och här kommer en liten utvärdering. Det kan vara kul att läsa för er som tänker läsa Cisco CCNP och vill veta lite i förväg vad kursen kommer gå igenom.

Introduktion
Igår hade jag tentamen i den praktiska Cisco delen samt ett teoretiskt prov som instruktören själv hade gjort. Det gick jättebra men jag var lite osäker på nån fråga i den teoretiska delen. Instruktörerna är verkligen jätteduktiga och de visar verkligen vad de kan. Även om det kan vara lite svårt ibland att hänga med på några av föreläsningarna p.g.a. jobbigt engelskt uttal.

Kursen har pågått nu i några veckor sedan skolan började efter sommarens slut i början av höstterminen. Det har varit hektiskt och så otroligt mycket material att läsa. Det känns som långt över tusen sidor med text och bilder och det går även åt mycket tid att anteckna ner viktiga delar, punkter och moment.

Vad vi har gått igenom
Teleworker
I kursen har vi gått igenom hur man kan expandera företaget bortom kontorsväggarna och hem till personalen, eller om man är på resande fot. Vi har läst om teknologier som uppringdaanslutnignar (modem, isdn) när personalen är ute och reser (t.ex sitter på tåget), ADSL, VDSL, IDSL med flera om man vill ha en fast bredbandsanslutning där man ständigt är uppkopplad till Internet.

Secure VPN
Den viktigaste delen vi har läst om är hur man upprättar säkra anslutningar över ett publikt oskyddat nätverk (t.ex komma åt företagets nätverk hemifrån via din ISP exv. Telia, Bredbandsbolaget, Comhem m.fl.) Detta kallas även för ett Virtuellt Privat Nätverk "VPN" och är en teknik som använder krypterade tunnlar med Internet Protocol Security "IPSec". Vi har testat sätta upp s.k. "Site-to-Site VPN", "Easy VPN" och "Secure GRE Tunnels". Detta är helt fantastiska teknologier och funktioner som underlättar åtkomst, ökad produktivitet samt säkerhet för företagen.

MPLS
Multi Protocol Label Switching "MPLS" är en hyfsat ny teknik som Internetleverantörerna har börjat implementera och detta är en teknik som ökar hastigheten avsevärt när man utför paket-växling med routrarnas cache och etiketter. Men det är även en teknik som har anpassats för företag som vill ha en snabbare kärna (eng. Core) i sitt nätverk. Tekniken är som sagt hyfsat ny och den kommer mycket troligtvis vara åtråvärd hos dagens företag inom en snar framtid.

Device hardening + Cisco IOS Threat Defence features
Och nu till den roligaste biten... kombinera allt man lärt sig och applicera brandväggar (Cisco IOS, PIX, ASA), DeMilitarized Zone "DMZ" zoner, paketfiltrering, nya typer av Access Control Lists "ACL", Intrusion Detection System "IDS", Intrusion Prevention System "IPS" och användarkonto kontroller m.h.a. Authentication Authorization and Accounting "AAA". I detta ingår även att skydda sin router och inte bara sitt nätverk mot attacker och intrång.

I materialet har vi fått läsa om diverse verktyg man kan använda för att bryta sig in i ett nätverk, och för att skydda sitt nätverk mot just dessa attacker. En genomgång av virus, trojanska maskar och bakdörrar har också gåtts igenom och det var även det mycket intressant läsning.

Kursen i stort
Jag har lärt mig mycket nytt och inget har varit tråkigt. Vi har kombinerat teori med praktik och arbetet samt laborationerna har flytit på bra. Jag har speciellt satsat på att bli klar så fort som möjligt med alla uppgifter genom att anlända tidigare till skolan och försöka hinna bli klar innan resten av klasskompisarna anländer. På så vis kan jag hjälpa till mer om någon i klassen undrar över något och då lär jag mig så mycket mer.

Cisco är inte bara att sitta ner och lösa problem på egen hand eller fråga instruktören vid minsta lilla problem. Jag vill gärna försöka lösa problemen tillsammans med någon och då kommer jag ihåg allt mycket lättare. Kunskapen fastnar på ett annat sätt och det tycker jag är en bra blandning av teori, praktik och samarbete vid problemlösning.

Instruktörerna är väldigt duktiga och man känner att om man ställer en fråga som brukar man få ett bra svar tillbaka.

Tentamen
Den första tentan jag hade var Cisco Final Exam som man gör på Internet via Cisco Academys hemsida med sin inloggning. Provet var bra i sig men jag har några viktiga synpunkter:
  • Snälla ta bort frågorna om SDM för det är helt onödigt att veta vilka steg som kommer efter vilka. SDM är "point-n-click" och det ska inte komma på provet. Helt onödigt!
  • För mycket frågor om ADSL teknik. Visst att det kanske är bra men inte så många. Tycker att de borde satsa mer på den lite nyare tekniken.
  • Det är jobbigt när de nästan luras i frågorna och man måste lägga ner tid på att försöka tolka frågan. Man ska inte behöva gissa vad frågan är. Satsa mer istället på kluriga påståenden.
Den andra tentan jag hade var den igår som var praktiskt och lite skriftlig teori. Där blev jag lite besviken eftersom den efterliknande Case Study 1 på nästan alla punkter utom sista som kom från Case Study 2. Visst att instruktörerna sade att man skulle klara av provet bra om man hade lagt ner tid på Case Study-uppgifterna men hallå... provet borde vara lite tuffare för det var ju för enkelt. Jag kände att jag kunde provet nästan utantill eftersom det är de uppgifter jag har övat på mest av allt och som jag kan bäst.

Till sist hade vi den skriftliga delen och där fanns det några få kluriga frågor men det kändes utmärkt för jag har ganska gott självförtroende.

Slutord
Det är jättehärligt att vara färdig med CCNP 2 ISCW kursen och på tisdag väntar nästa föreläsning i nästa och sista delen i Cisco CCNP. Studierna gick bra, tentamen gick bra, det känns bra. Det var allt!

Om du planerar att läsa Cisco CCNP och har läst den här utvärderingen så kanske du fått lite mer klart för dig vad den kommer gå igenom.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.