25 november, 2008

Cisco: Om Pagent (Paket Generator) i Dynamips

Förord
Den här artikeln kommer gå igenom lite om verktyget Pagent som används i Cisco routrar i labbmiljö för att simulera olika typer av nätverkstrafik genom nätverket. Du kommer inte kunna läsa om funktionerna som Pagent erbjuder, utan kommer istället att få reda på alternativ som går att använda istället. Det kan hända att jag skriver en senare artikel om hur man använder Pagent men jag är inte helt säker.

QoS - Quality of Service
De som läser Cisco CCNP och har kommit till delen om "Optimizing Converged Cisco Networks" (ONT) använder utrustning som ska klara av Quality of Service "Qos". Jag tänker inte gå igenom vad QoS är för något på djupet men jag kan beskriva det lite som att man prioriterar olika typer av trafik.

T.ex så kan man prioritera Voice-over IP "VoIP", alltså röstmeddelanden/röstsamtal/iptelefoni, högre än trafik som bara innehåller chattkonversationer, torrentnedladdningar m.fl. Detta gör man för att inte ett iptelefoni-samtal skall bli brusigt, att paketen ska komma i rätt följd, och att det inte ska bli några fördröjningar.

QoS har många användsningsområden men enkelt beskrivet kan man säga att QoS ger mer bandbredd åt högprioriterad nätverkstrafik för att man skall få en så bra tjänst (eng. service) som möjligt.

Lite om laborationer med QoS och Pagent
När man då skall laborera med QoS så skriver man kommandon som skickas till routrarna för konfiguration, men hur skall man testa att trafik verkligen prioriteras på rätt sätt? Man vill ju inte direkt laborera i en verklig produktionsmiljö så vad kan man göra istället?

Pagent är ett egetutvecklat verktyg, tillverkat av Cisco för internt bruk, för paket generering och test av nätverk och implementerade QoS lösningar. Pagent är en specialdesignad version av ett Cisco IOS och kan bara aktiveras med hjälp av ett "machine id" och en "license key", alltså ett id och en unik nyckel. Man kan alltså inte ta en Pagent IOS från sin skola/arbete och licensnyckel med sig hem och sedan testa i Dynamips. För då krävs en annan licensnyckel.

Låst till hårdvara
En Pagent licens är låst till den specifika hårdvaran och man måste fråga Cisco efter en giltig licensnyckel för att kunna gå vidare. Det är endast anställda inom Cisco, CCIE, samt vissa skolor/universitet som undervisar CCNP som har fått tillåtelse att använda Cisco Pagent IOS utanför Ciscoföretaget.

Andra lösningar istället för Pagent
En lösning för de som inte får Pagent att fungera kan istället skaffa en mjukvara som installeras lokalt på er dator och som genererar paket genom ett Microsoft Loopback gränssnitt via Dynamips.

Ett program som är Shareware är "Network Traffic Generator and Monitor" [1] som kan generera IP/TCP/UDP/ICMP från klienter till servrar för att testa bandbredd, policys, brandväggar mm i sitt nätverk. Man kan allstå stresstesta nätverket.

En annan lösning är att använda Cisco SLA som endast stöds av nyare versioner av IOS (v12.4+). Mer om det kan ni läsa om på Ciscos webbsida i pdf-format "sla_cr_book.pdf" [2]. Det jag kan berätta lite kort om SLA är att man konfigurerar responder och transmitter på Cisco routrar. En transmitter konfigureras till att skicka en viss typ av trafik till en responder (sv. svarare) som sedan skickar tillbaks trafiken. Sedan kan man gruppera flera transmitters (sv. sändare) och ställa in tid samt hur ofta man vill att paket skall skickas. Med hjälp av detta kan man då skicka flera typer av trafik mellan två Cisco routrar.

Sedan i Dynamips kan man då implementera de flesta QoS reglerna och identifiera om det lyckas eller inte. En viktig sak man ska tänka på i Dynamips är att hastigheten går inte att styra med clockrate på seriella gränssnitt. Dynamips kan inte emulera lager 1 i OSI-modellen (det fysiska lagret). Så därför kan det uppstå problem när man ska testa köer (eng. queue).

Pagent i Dynamips fungerar
Jag vill tillägga att om man får tag i en Pagent IOS samt en giltig licensnyckel så kommer det att fungera i Dynamips. Jag har nämligen fått tag i en giltig licens för modell c2611 som kan köras utan problem i Dynamips. Själv använder jag det grafiska verktyget GNS3 för hanteringen av Dynamips relaterade funktioner och det fungerar hur fint som helst.

Jag tänker aboslut inte dela med mig av "machine id" och "license key". Det får ni försöka få tag på själva. Så snälla kontakta inte mig via kommentarer eller epost angående detta.

Referenser
[1] http://www.topshareware.com/Network-Traffic-Generator-and-Monitor-download-51163.htm
[2] http://www.cisco.com/en/US/docs/ios/ipsla/command/reference/sla_cr_book.pdf (10MB)

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.