22 november, 2008

WebbTips: Läs om verklighetens Minority Report

Det här är nog ett av det häftigaste jag någonsin har sett. Killen som var med under inspelningen av framtidsfilmen Minority Report har skapat ett gränssnitt som användes i filmen. Man använder händerna för att utföra saker i systemet. Jag har själv sett filmen och när jag såg detta kunde jag inte släppa blicken ifrån videon.

Jag läste om detta på Metros webbsida och här är länken till det coolaste jag har sett på länge. Läs artikeln "Minority Report" har blivit verklighet (Metro) I artikeln finns även en länkad Flashvideo som visar när systemet g-speak används av grundarna.

Det är verkligen ett teknikens under om man frågar mig. Wow!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.. jag har en uppgift som jag behöver hjälp med.. men fattar NOLL av den.. kan du hjälpa lite med den?? skriv här eller adda mig på msn : yapyup_@hotmail.com

Välj ett lämpligt klass C-nätverk.
Skapa en subnätmask som ger dig 14 nätverk.


Specificera vad varje subnät får för nätverks ID.


Specificera en hostrange för alla 14 nätverken.


Specificera broadcast-adressen för alla nätverk.

Waschman sa...

Hej! För det första kunde du väl ha skrivit frågan under ett blogginlägg som handlade om nätverk åtminstone. Men jag ska försöka iaf.

Först väljer jag klass C 192.168.1.0 för enkelhetens skull.

2^n-2 är formeln för antalet användbara nätverk och host.

Nätverk: 2^4=16-2=14 (vi lånar 4 bitar, alltså en halv oktet)
Hosts/nät: 2^4=16-2=14 (vi hade 4 bitar kvar av 8 så de användes som host.)

Notera att detta är 14 användbara nät och 14 användbara IP-adresser per nät.

Min nätmask blir för detta då: 4 bitar = 240 = 255.255.255.240

Hostrange (en kortis):
Nr,nätverk,IP,broadcast
#0,192.168.1.0,1-14,15
#1,192.168.1.16,17-30,31
#2,192.168.1.32,...-...,...
etc ända tills man kommer till broadcast=255 vilket blir det sista subnätet.

Kom ihåg att vi hade 4 lånade bitar för nätverkdelen. Det blir 16 subnät totalt men bara 14 får användas. Så subnät nr 1-14 är användbara och subnät nr #15 ser ut som följer

#15,192.168.1.240,241-254,255

Hoppas du förstår för jag kan nog inte beskriva det enklare så här nu mitt i natten.

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.