07 november, 2008

Java: Bra tips för java programmerare

Förord
(090122) Först skall jag berätta att jag har bytt namn på inlägget samt ändrat innehållet. Inlägget riktar inte sig längre till nybörjare utan istället för de som lärt sig grunderna i Java.

Jag läser just nu (081107) Java Programmering Fortsättning på högskolan i Halmstad och nu är det lite svårare att hålla koll på allt man har lärt sig. Jag kan grunderna i Java men ibland får man hjärnsläpp eller så söker man efter lösningar på problem som verkar svåra men som egentligen har en smidig och enkel lösning.

Men vad ska då det här inlägget handla om?
Jo jag hade tänkt publicera lite Java tips under tiden som jag går utbildningen för att hjälpa mig själv och andra som har liknande problem. Tipsen lämpar sig väl för programmerare som redan känner till Java men som fortfarande inte riktigt känner sig som hemma. Inlägget är även till för de som vill fräscha upp minnet lite. Nybörjare får gärna göra ett försök att hänga men det är inget jag rekommenderar.

Själv använder jag detta inlägg som uppslagsverk för det jag inte kan i huvudet (i viss mån).

Viktigt att observera för er läsare
Detta inlägg kommer att uppdateras och redigeras allt eftersom när jag väljer att lägga till eller ta bort tips från listan. Ni själva får gärna skriva en kommentar och tipsa om era smidiga Java lösningar. Men tänk på att hålla det på en mycket grundläggande nivå.

Lista med Java tips
x Omvandla från int till String:
// Det snabbaste sättet att omvandla från heltal till textform
int tal = 5;
String text = ""+ tal;

x Använda reguljära uttryck (regular expressions) - Bra att använda om man t.ex vill matcha en text mot endast gemener, versaler och siffror (eng. alphanumeric) eller andra kombinationer:
import java.util.regex.*; // importera biblioteket

String s = "84peon68"; // Exempel på användarnamn som skall kontrolleras
Pattern p = Pattern.compile("^[A-Za-z0-9]+$");// Sök efter Versaler, gemener, siffror
if ( p.matcher(s).matches() ) {
// Träff
}

x Skapa en konstant (eng. constant) variabel:
// Notera att man måste initiera ett värde direkt vid deklarationen.
// Ett bra användningsområde är att man slipper ändra data överallt i koden och
// kan istället ändra på ett enda ställe.
final int MAX_ANTAL = 7;
final float RANTA = 0.25;

x Statiska metoder:
// Klassen Math är statisk (eng. static) för den kan
// användas för att anropa metoderna direkt:
double pi = Math.PI;
int power = Math.pow(2, 8);

x ...

Slutord
Så! Det här var en del av de tips jag kan ge till Java programmerare som precis lärt sig grunderna och vill ha lite tips. Tveka inte att titta tillbaks vid ett senare tillfälle för att se efter om listan med tips har blivit utökad.

Troligen kommer listan att utökas när jag nu (090122) läser kursen Algoritmer och Datastrukturer (Java).

Jag hoppas ni fick svar på några funderingar och att ni löste ert problem (ni som nu hade något). Om ni undrar över något och om ni är nybörjare inom Java får ni gärna skriva en kommentar och fråga om jag kan skriva om det. Jag hoppas att jag skall kunna ge er svar, men kan inte garantera något svar.


Referenser och källor
http://www.regular-expressions.info/

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med programmering för sms tjänst hos mobilstart.telenor.se

Om du kan koda i API och är intresserad kan du väl kontakta mig.

Mvh

Alex (alex.telka(at)gmail.com

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.