22 september, 2008

Webbdesign: Dreamweaver CS4 beta

Ni har väl inte missat att Adobe har släppt en beta-version av sin nya produkt Adobe Dreamweaver CS 4 som fortfarande är under utveckling? Det har i alla fall inte jag gjort. Eftersom jag arbetar med lite webbdesign och utveckling av webbapplikationer vid sidan av mina studier så tycker jag det är så mycket smidigt med en bra WYSIWYG+IDE texteditor. Jag gillar också att ha det allra senaste inom många IT områden så därför tyckte jag att jag skulle ta och testa nya beta-versionen av Dreamweaver CS4.

Först ska jag visa en bild och sedan ska jag berätta lite om vad jag tycker.


(Klicka på bilden för att förstora)

Många av er där ute kanske inte ens har testat version CS3 som är den senaste produkten för detta ändamål som går att köpa i butik, utan arbetar fortfarande med en äldre produkt, eller en produkt från ett annat företag. Betan är gratis att testa och finns tillgänglig för alla som har ett Adobe-registrerat konto.

Det mest positiva jag har att säga om betan för kommande fullversion av CS4 är att man kan välja ett designläge som är anpassat efter dina uppgifter. Om du t.ex arbetar med vanlig webbdesign så finns det ett läge som heter "Designer". Jag däremot håller mig till "Coder Plus" eftersom jag kodar mycket med blandade teknologier såsom Javascript, PHP, CSS, XHTML, XML med flera.

En annan mycket positiv egenskap med betan är det stora stödet för internationell webbstandard för hur koden ska se ut för en webbsida. Det är enklare att välja klasser och ID för de taggar man vill.

För det rredje tycker jag att den nya versionen är väldigt snygg. Det går att få gränssnittet mycket rent från knappar, rutor och dylikt. Sedan att jag tycker Adobe Dreamweaver är ett av de allra bästa verktygen för webbdesign är en helt annan sak. Självklart ska ni använda det verkyg ni tycker är bäst för era krav och arbetsmiljö - och då menar jag miljön i datorn; programvarans utvecklingsmiljö.

Sist av allt!! -- Viktigt --
Var extra försiktig när ni testar ofärdiga test-versioner av programvara på era IT-system. Det kan uppstå problem och fel som kan skada era data. Det är ni själva som får stå som ansvariga om något illa skulle hända om ni laddar ner och testar en beta-version av ett program.

Det var allt jag hade att säga. Det var inte mycket men det är några av mina åsikter om Adobes beta av Dreamweaver CS4.

Referenser
- Adobe
- Läs mer om nyheterna i Dreamweaver CS4 beta + bilder (engelska)
- Ladda ner den publika versionen av programvaran (kräver Adobe konto)
- Forum för Dreamweaver CS4 beta

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.