08 september, 2008

Övrigt: Internetannons IQ-test som luras med SMS

Förord
Detta är mest en reflektion av mig angående IT annonser som riktar sig mot ungdomar.

Det senaste inom IT-världen som jag har upptäckt är annonser på Internet som lurar besökarna att bli prenumeranter till olika SMS-tjänster. Det handlar om en annons där man kan se vilken IQ-nivå man har. Det är en tecknad figur som skall efterlikna Albert Einstein och annonser går ut på att man ska svara på diverse frågor som ett IQ-test.

Själv brukar jag aldrig följa annonserna eller alla olika tester men nu ville jag ta reda på vad som var lurt. Jag upptäckte nämligen att det var översatt från ett språk till hyfsat bra svenska och ville gå till botten med det hela.

Man fick svara på 10st olika frågor och i slutet fick man fylla i sin mobiloperatör och sitt mobilnummer. Om man sedan väljer att fortsätta så går man automatiskt med på deras licensavtal och man får betala en kostad på 15kr/mottaget SMS med sitt IQ-resultat.

Annonsen riktar sig mest till ungdomar som fyllt minst 16 år och det tycker jag är fel. Det borde vara minst 18 (myndig). Sedan att man automatiskt blir prenumerant och får betala en massa dolda avgifter per månad som man kanske inte hade räknat med, det är för mycket, tycker jag.

Alltså, hur många av alla ungdomar läser den text som oftast står med finstil längst ner på sidan? Det borde finnas en lag mot detta... som antagligen redan existerar... som företagen på något sätt har lyckats kringgå - surt. I och för sig så stod det långt ner till höger att det kostar 15kr/mottaget meddelande men jag gissar att det inte är så många som upptäcker detta innan det är för sent.

Vill tillägga att min syster har varit nära att gå på detta men hon var duktig och frågade mig om jag tyckte det var okej, men det var det inte. Det var också en av anledningarna till att jag började undersöka detta. Man skall alltid vara misstänksam för det finns ofta något som lurar i bakgrunden.

Så de annonser man skall akta sig för mest är annonser som rör er ekonomi (t.ex dolda avgifter) och som vill få er att ladda ner programvara till datorn för att exempelvis skydda er mot virus, trojaner och annan spyware.

Slutord
Detta jag just har skrivit om tycker jag man borde utbilda ungdomar om när man läser grundläggande dator-kunskap på högstadiet och gymnasiet. Hur fungerar Internet, annonsering, communitys (som Helgon, Lunarstorm, MSN, ...), virus, skadliga webbsidor, spyware, trojaner med mera.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jobbigt med sådana där annonser

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.