11 september, 2008

Nätverk: GNS3 är fantastiskt

Jag har tidigare skrivit om ett program som heter GNS3 och nu när skolan har börjat för oss på högskolan i Halmstad så har jag börjat använda programmet igen när jag sitter hemma och studerar. I skolan läser vi just "Cisco Implementing Secure Converged Wide-area networks" (ISCW) som mestadels handlar om IP Security (IPSec) och Virtual Private Network (VPN).

Utrustningen vi använder har mycket avancerade versioner av Cisco IOS och om man söker labbutrustning som har stöd för likadan teknologi så blir det inte billigt. Därför kan man istället använda GNS3 som är ett grafiskt verktyg för skapande av egna nätverkstopologier med Cisco routrar som simuleras av den virtuella mjukvaran Dynamips.

För att klara av kraven på teknologierna vi installerar och konfigurerar (t.ex IPSec och VPN) så måste man ha en binär bild-fil som innehåller Cisco IOS. Det finns jättemånga olika typer att välja mellan men jag har hittat en som passar för routermodellen 7200 och som klarar av digitala certifikat (RSA) och AES 256 bitars kryptering.
IOS: c7200-jk9o3s-mz.124-7a.bin
Den passar utmärkt men kräver däremot minst 256MB ram-minne i simuleringen och 64MB flash-minne.

Jag har precis suttit och gjort en laboration där man satte upp en Site-to-Site IPSec VPN och det fungerade problemfritt.

Tips: Om ni får problem med GNS3 så finns det en helt ny guide i dagens läge som går att ladda ner från deras webbsida [1].


Referenser
[1] Ny GNS3 manual (engelska)

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.