13 augusti, 2007

Ny dator

Äntligen har jag tagit mig tid att beställa en ny dator och ge bort den gamla till familjen. Det blev självplock hos Datorbutiken med riktigt kraftfulla saker.

Datorns specifikationer
  • AMD Athlon 64 X2 Dual Core processor 6000+ 3Ghz
  • 2 Gb RAM PC2-6400 Xtreme DDR2 Corsair Dual Channel
  • ASUS M2N-SLI Deluxe nForce 570
  • Gigabit-LAN (x2)
  • Leadtek Winfast GeForce 8800GTS 640Mb DDR3 PCIe TV-out HDTV SLI-ready
  • Samsung 400Gb SATA2
  • BenQ FP222WH 22" Wide TFT

Operativsystem
Jag har valt att installera Windows Vista Ultimate, men oroa er inte. Jag använder "dualboot" så jag fortfarande kan använda Windows XP och Ubuntu GNU/Linux.


Poäng i Windows Vista
Det finns ett program i Windows Vista som räknar ut poäng för dina datorkomponenter beroende på hur bra de är på kvalitet och prestanda. Slutpoängen går efter sämsta komponenten i systemet. Här kommer en kort sammanfattning av mina poäng i mitt system (Windows Experience Index).
  • (Slutpoäng) Base score: 5.4
  • (Processor) Processor: 5,4
  • (Minne) Memory (RAM): 5,9
  • (Grafik) Graphics (aero performance): 5,9
  • (Spel grafik) Gaming Graphics 5,9
  • (Hårddisk) Primary hard disk: 5,4




Sammanfattning
Detta är mitt nya system och jag kommer slita ut det med hälsan. Äntligen har jag en dator som klarar nya spel, videoredigering och avancerad spelprogrammering. Analytiker säger att en datorn med ett liknande system som jag har införskaffat håller i cirka ett år innan det behöver uppgraderas. Själv håller jag inte med. Mitt gamla system höll i 6½ år utan att uppgraderas och jag tror inte att speltekniken utvecklas så fort som om min dator skulle vara "gammal" om ett år. I alla fall - Jag är mycket nöjd med mitt köp eftersom jag plockade ihop det själv och att det fungerar utmärkt, utom en sak. Min SATA hårddisk krånglar i Windows XP efter att jag installerat några program. Får typ felmeddelandet "Windows Delayed Write failed" plus att den låter konstigt.

Ha en fortsatt trevlig sommardag!

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.