20 augusti, 2007

LAN hos mig

Vi har precis haft LAN hemma hos mig med 4 personer totalt. Det var trevligt men kunde varit ännu bättre. Hade varit roligare med fler personer, fler spel och om alla hade datorer som klarade spelen. Tro det eller ej men det var faktiskt min nya dator som strulade mest.

I alla fall, jag kopplade upp min super dator som är inköpt nyligen och fick en adress av routern. So far so good! TCP/IP fungerade så nu skulle jag bara fixa IPX som brukar krångla ibland. Det var lite småklurigt hur vi skulle fixa IPX på alla datorer men det löste sig till slut med hjälp av mina kunskaper om nätverk och systeminställningar.
  • Internal Network Number: 00000000
  • Frame type: Ethernet 802.2
  • Network Number: 00000001
När allt var uppe och klart att köra så bestämde vi oss för att köra Red Faction. Jag laddade det men fick katastrofala grafikproblem. Ingen patch återställde problemet, varken från nVidia eller Red Factions hemsida. En sökning på Google gjorde att jag fann foruminlägg och andra som också haft problem. Vi hade två saker gemensamt:
  • nVidia Geforce 8800 GTS eller Ultra
  • Dual Core processorer
Jag har ännu inte hittat nån lösning på problemet eftersom det beror i högsta grad på grafikkortet. Visa spel har patchar för Dual Core så man kör endast på en kärna, men det fungerar inte ändå. Tror heller inte att det är nån grafikdrivrutin eftersom den senaste drivrutinen fungerar felfritt med äldre grafikkort.

Aja! LANet för ändå lyckat (till viss del). Vi lyckades köra Star Wars - Jedi Academy, Command and Conquer Red Alert 2 Yuri's Revenge och Generals Zero Hour, Age of Empires II the Conquerors, Rune, Defcon, GTA2, GTA3 San Andreas (en kort stund), och nästan Battlefield Vietnam.

Hoppas vi blir fler på nästa LAN och att alla spelen fungerar!

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.