23 augusti, 2007

PHP Säkerhet 001: Introduktion

Hej på er igen! Den här gången har jag valt att skriva om säkerhet i PHP. Jag kommer dock inte skriva om all säkerhet i ett enda inlägg utan kommer inrikta mig på en viss del inom säkerheten i varje inlägg.

Varje inlägg kommer innehålla information om en särskild säkerhetspunkt i PHP och kommer även innehålla antingen kod eller beskrivning i textform om hur man täpper igen säkerhetshålet. Titlarna kommer se ut som följande:

  • PHP Säkerhet ID: Titel

Säkerheten i PHP jag kommer skriva om behandlar mest information som rör webbdesign och serverbaserad skriptprogrammering. Det kan även finnas fall då applikationer skrivna i PHP-Gtk (version 2 eller högre) kan applicera samma motåtgärder som för PHP i serverbaserad form. Om det går kommer jag troligtvis skriva en notis när det även går för PHP-Gtk.

För er som vill följa inläggen om PHP Säkerhet kan man använda sökverktyget eller listan med etiketterna här på bloggen.

Innan ni applicerar motåtgärder på era PHP-skript tycker jag personligen att ni också kan söka efter information på Google som en extra referens om jag skulle ha missat nån väsentlig del i koden eller texten. Givetvis kontrollerar jag att mina källor är korrekta, men det kan alltid smita in fel här och där. Skriv också gärna en kommentar om ni har förslag eller ändringar på texten, bra eller dåligt etc.

Då fattas bara att jag får önska er en trevlig läsning och att ni finner artiklarna väl informativa.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.