09 mars, 2009

Spel: Quake Live

För omväxlingens skull vill jag tipsa om ett online-spel som tidigare varit ett PC-spel. Så skippa alla artiklar och information om IT. Slappna istället av med ett superhärligt spel som bygger på ett av världens mest populära spel (i alla fall så har det varit det en gång i tiden år 1999).

Jag säger bara det - Wow, äntligen! Jag har längtat efter att Quake III skulle komma till liv igen när jag först hörde om spelutvecklingen för Quake Zero som nu heter Quake Live [1]. Spelet bygger på Quake III Area och kan köras direkt i din webbläsare. Många av banorna finns kvar (och så även Q3DM17) och det är samma spelutvecklare ID Software som står bakom idén.



Det är fortfarande 3D, FPS (First Person Shooter), hektiskt spelupplevelse och det är ett perfekt spel att köra om man studerar och inte orkar läsa mer i böckerna. Det är även förbättrat på många sätt men en av dem som jag älskar är att känslan fortfarande lever kvar från det gamla spelet, som faktiskt släpptes som öppen källkod (Open Source) för några år sedan av just ID Software.

Man behöver skapa ett online-konto i vanlig ordning och när proceduren är färdig kan man börja spela en testomgång mot Crash. Hon lär dig hur man spelar och anpassar sig automatiskt till din svårighetsgrad när du spelar.

När man sedan är redo för att spela på Internet mot andra tokiga adrenalinjagande spelare så matchas automatiskt din svårighetsgrad med andra på Internet som är ungefär lika bra som dig. Det finns även indikatorer som visar om en match har svårare motståndare som helt enkelt är bättre än dig på att spela Q3.

Observera dock att spelet fortfarande är i Beta-stadiet sedan 24 februari 2009 så det är ganska fräscht och ungt. Men än så länge har jag inte stött på några problem och matcherna fyller nästan kvoten på 16 spelare varje gång jag kör.

Det sista jag vill säga är att jag verkligen rekommenderar detta för er som vill spela ett riktigt fartfyllt och härligt spel. Jag tycker om det och hoppas att ni också kommer tycka om det. Om ni vill möta mig finner ni mitt alias Waschman på spelets webbsida.

Men det fattas en viktig del - de djupa detaljerna när man fraggar någon och ***** som bara flyger åt alla håll och kanter. Lite censur men ni som känner till spelet kan nog gissa vad jag menar.

Gå loss på spelarna - spela - fragga - njut.

Källor
[1] www.quakelive.com

Övrigt
en.wikipedia.org/wiki/Quake_Zero

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.