17 december, 2008

Nätverk: GNS3 v0.6 Test

Jag har precis laddat ner den senaste versionen av GNS3 vilken är v0.6. Det märks att GUI gränssnittet har förbättrats lite om man ser på verktygsraden. Textstorleken har även förstorats lite i några fönster för konfiguration.

När jag satte mig ner igår för att göra färdigt laboration 5.1 i Cisco ONT-kursen som handlar om QoS tänkte jag göra den i GNS3. Jag har ju en pagent-IOS så det är inga problem. Jag har även en router med en switchmodul för att simulera en switch med VLAN (den inbyggda switchen i GNS3 gillar jag inte).

Topologin har snyggats till litegrann och nu känns det mera proffsigt att arbeta i GNS3 gränssnittet. Jag bifogar även en bild för att visa ett exempel på hur det kan se ut.


(Klicka på bilden för att förstora)

* Notera även att länken mellan router TrafGen och router ALS1 har två nätverkskablar anslutna och att båda kablarna inte överlappar varandra, vilket de gjorde i tidigare versioner (t.o.m v0.5).

På bilden visas även alla värdnamnen på routrarna och deras gränssnitt (portar). Utvecklarna bakom GNS3 har lagt till en knapp som visar namnen på gränssnitten (till vänster om knappen för visning av värdnamn).

Referens
www.gns3.net

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.