20 september, 2007

Vista: Installation blåskärm

Förord
Får du en blåskärm (även känt som blue screen of death) när du försöker installera Windows Vista? Läs då vidare för att se om det är en möjlig lösning på just ditt problem.

Introduktion
När jag försökte installera Windows Vista igår gick allt jättebra ända tills punkten "Installation av uppdateringar" var klar och datorn hade startats om. Jag satt och åt och trodde att installationen skötte sig själv så jag tog det lugnt. Men när jag kommer till datorn igen ser jag bara en svart skärm med en blinkande markör. Jag startade om datorn med CTRL+ALT+DEL, väntade på att Vista installationen skulle fortsätta, men möttes av en blåskärm.

Blåskärm // Blue Screen of Death
Jag hade fått något som jag inte trodde var möjligt i nya Windows versionen Vista - en blåskärm. Och under installationen dessutom.

| Felmeddelandet jag möttes av var endast en felkod: 0x0000007E.

Felsökning
Min erfarenhet från tidigare och från diverse diskussionsforum sade mig att det kunde bero på hårdvara. Oh shit! tänkte jag. Hoppades nu bara inte att något i datorn hade gått sönder. Den var ju helt ny. Men så kom jag på att jag precis hade uppgraderat RAM-minnet från 2048MB till 4096MB. Detta var min enda förklaring eftersom Vista hade fungerat förut innan jag fick byta ut min defekta hårddisk. Och det var också innan jag uppgraderat RAM-minnet. Då var det bara att hitta en lösning på problemet då.

Försöka hitta en lösning
Jag lyckades åtgärda felet och här kommer en steg-för-steg guide exakt hur jag gjorde.
  1. Starta om datorn när du ser blåskärmen
  2. Gå in i BIOS. Observera att det finns olika tangenter man måste trycka på för att aktivera BIOS. Det beror på tillverkaren av moderkortet vilket BIOS de lagt in.
  3. På mitt ASUS moderkort måste man trycka DEL för att komma in i BIOS.
  4. Sätt BIOS till standard inställningar (eng. default settings)
  5. Stäng BIOS och spara inställningarna
    • Observera: jag ändrar mitt BIOS till standard inställningar från tillverkningen i fabriken för att återställa eventuella ändringar och överklockningar som kan bidra till blåskärmar.
  6. Stäng av datorn
  7. Dra ur elkabeln och öppna datorlådan.
  8. Jorda dig och skydda mot elektrostatisk urladdning (ESD).
  9. Lokalisera RAM-minnet
  10. Plocka bort x antal minnesmoduler för att minska på minnet. Helst under 2048MB.
  11. Stäng datorlådan igen.
  12. Dra ur eventuella externa enheter så som externa hårddiskar, skrivare, USB-minnen med flera.
  13. Sätt i elkabeln igen och starta datorn
  14. Sätt i installationsskivan för Windows Vista (eng. Vista Boot CD/DVD)
  15. Nu borde installationen fortsätta där den avbröts förut - efter installation av uppdateringar och innan slutföra installation.
Efter dessa punkter startade Windows Vista som det skulle och jag kunde fortsätta med installation av drivrutiner med mera.

Slutsats
Får ni ett felmeddelande från till exempel en blåskärm, sök då upp en annan dator med Internetuppkoppling och sök på Google. Ni kan också fråga någon som är datorkunnig och hoppas på att han eller hon kan ge er ett svar eller "... jag orkar inte!".

"Google is your only friend in search for information" ~ Waschman

Tack för mig

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.