30 juni, 2008

WebbTips: Lista på Hackers

När jag satt och arbetade med datorn i dag upptäckte min brandvägg att någon eller några försökte hacka sig in via SSH (port 22) med misslyckade inloggningsförsök. En sökning på IP-adressen med Google gav mig en sida där en person loggar och visar alla intrångsförsök på sin sida. Ibland skriver han eller hon några roliga kommentarer mitt i listan som man kan läsa om man nu känner för det.

I alla fall. Det är en utmärkt databas, som dock ej är fullständig och kommer aldrig att bli, som ni kan använda för att blockera hackers eller skriptkiddies som det så ofta är som vill vara illvilliga.

Adressen till webbsidan är som följer: Idiots trying to break in or abuse this site

Den sökning med Google jag använde mig av var IP-adressen: 200.111.64.171 och resultatet samt sidor med block-listor hittar ni om ni följer länken. En intressant sida är SSH Dictionary Attacks där adressen också finns med. Dags att stoppa fanskapen.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.