14 juni, 2008

Nätverk: Visa ditt bortglömda Wi-fi lösenord

Jag läste en artikel på lifehacker.com [1] för ett par dagar sedan om hur man kan se lösenorden som används på datorn för att komma åt trådlösa nätverk (Wi-fi). Detta är möjligt eftersom de lagras på datorn.

Programmet som kan åstadkomma detta heter WirelessKeyView [2] som passar utmärkt om man ska hjälpa någon som har glömt lösenordet till sitt nätverk. För att programmet ska fungera måste det installeras på personens dator som har beviljats åtkomst till det trådlösa nätverket sedan innan.

Observera att man inte kan se lösenorden för sina grannars trådlösa nätverk eftersom de inte ligger lagrade på din egna dator.

Det viktigaste att komma ihåg är att programmet endast fungerar med verktyget Windows Wireless Zero Configuration service på Windows XP och WLAN Autoconfig för Windows Vista och alltså inte med de tredjepartsprogram som brukar medfölja nätverkskortet. Ett exempel på ett sådant program är ett från Netgear som använder en slags agent som tar över funktionen istället för det ovan nämnda verktyget i Windows XP.

Referenser
[1] Lifehacker artikel om WirelessKeyView
[2] Ladda ner programmet här

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.