19 oktober, 2007

PHP-Gtk2: Nytt Glade v3.3.4

Verktyget Glade som används vid utveckling av GTK-program i Linux och Windows har släppts i en ny version, speciellt för Windows.

Verktyget (även kallat Rapid Application Delevopment - RAD) är perfekt för utvecklare som vill se hur deras applikation kommer se ut när det är färdigt. Det är enkelt att skapa ett nytt program - man bara klickar på det man vill lägga till och sedan dra det på plats. Givetvis finns det regler för hur detta fungerar men det är oviktigt.

En viktigt egenskap är att Glade sparar designen av programmet i XML formatet. Det gör att samma design kan användas i olika anpassade programmeringsspråk. Ett exempel på det är PHP-Gtk2 som i dagens läge mestadels skrivs för hand, men även ibland i verktyget Glade. Det gör det mer effektivt att skapa program och man slipper tänka på designen när man kodar, något som är viktigt att separera när man programmerar i de flesta programmeringsspråken.

Det finns många exempel på Internet om hur man använder verktyget och jag kommer även skriva mer om hur man använder det i min framtida artikelserie om PHP-Gtk2. Serien har varit planerad väldigt länge men jag har ont om tid, samt att jag studerar på högskola nu. Istället sätter jag mig ner ibland om antecknar på papper om vad jag vill ta med i serien och hur man enklast kommer igång.

Vill du testa verktyget och kanske testa PHP-Gtk2 samtidigt. I så fall rekommenderar jag följande länkar:

http://canzoniere.ilbello.com/php-gtk/glade3-3.4.0-win32-1.zip -- De binära filerna
http://www.kksou.com/php-gtk2/articles/install-glade3-for-PHP-GTK2-on-windows.php -- Kom igång med Glade 3 på Windows. Ett måste om ni vill veta hur ni får den nya versionen 3.x.x att fungera.

Länge leve Glade 3 och dess efterföljare. Hoppas ni kommer tycka om Glade lika mycket som jag när jag först stötte på det.

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.