26 juli, 2006

Hitta liknande musik som du gillar

En kompis till mig sade här om dagen att det finns en sida www.pandora.com där man kan skriva in ett artistnamn/grupp eller ett album och sedan få förslag på musik som liknar den genren.

OBSERVERA!
12/10-08 Tjänsten är längre inte tillgänglig för personer som befinner sig utanför USA's gränser p.g.a någon konstig lag/licens. Så har det varit i några månader nu och det kommer troligen inte att ändras.

Eftersom min favoritmusik genre är trance så valde jag att skriva in "Armin van Buuren" som är en världskänd DJ inom elektronisk dansmusik. Jag trodde aldrig det skulle fungera, men det gjorde det (ofta, men inte alltid).

En låt spelas upp och visas tillsammans med lite artistinformation och CD omslag. Om man gillar låten kan man klicka på "tumme upp" eller om man inte gillar den "tumme ned". Då anpassar sig sidan efter dina val och försöker hitta relaterade låtar/artister/genrer. Ibland blir det helt fel musik, men sidan lär sig mer och mer ju längre man lyssnar.

Om man vill spara en lista på alla artister och låtar man tycker om, kan man skapa ett gratis-konto. Där uppdateras sedan allt medan du lyssnar!

En nackdel dock är att man inte kan lyssna på de låtar man redan har hört via sidan eller sparat på sitt konto. Det märkte jag när jag ville lyssna på en bra låt igen, som jag hade hört tidigare under dagen. Då kunde man bara höra en prov-lyssning på ca 20 sekunder. Det suger!

Om jag ska sammanfatta kan jag säga att jag är nöjd med sidan och tänker fortfarande använda den som en slags radiostation med mina "musik favoriter". Får se hur länge den överlever i min lista över bra sajter.

Besök gärna min profil på Pandora.

Tjao!


Källor
www.pandora.com

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.