20 oktober, 2011

Windows XP: Symboliska länkar / Symbolic links

Åh, jag fann precis ett underbart program till Windows XP som fungerar för er som har NTFS och som vill skapa symboliska länkar.

Det heter Junction, är utvecklad av Microsoft, och kan skapa en symbolisk länk (symbolic linc) [1]

När vill man använda detta? Jag använder det t.ex när jag vill säkerhetskopiera min iPad till en annan plats än den förkonfigurerade sökvägen inuti iTunes, vilket inte går att redigera.

iTunes vill spara alla säkerhetskopieringar till följande sökväg:
C:\Documents and Settings\\Application Data\Apple Computer\MobileSync\Backup

Men jag vill spara filerna här istället:
G:\ipad_backup

Då kan jag köra följande kommando i Windows XP:
C:\junction\> junction.exe "C:\Documents and Settings\\Application Data\Apple Computer\MobileSync\Backup" G:\ipad_backup -s

Nu fungerar det så att om iTunes kopierar filer till katalogen "Backup" så skickas de istället till katalogen "ipad_backup". Bra va!

I Windows Vista och Windows 7 finns det inbyggda kommandon för detta men jag har ännu inte provat själv.

Referenser
[1] http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896768.aspx

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.