27 oktober, 2008

Tentamen i full gång

Hej! Det var ett tag sedan jag skrev men det är bara för att vi har kommit till den del i terminen då vi har tentamen på högskolan. Jag läser Programmering (Java) och Cisco CCNP2 (ISCW) och har precis haft två tentor av tre. Jag har haft fullt upp kan man väl säga och idag har mest varit en vilodag efter tentan jag hade tidigare på morgonen i kursen Programmering.

Nästa och sista tenta är andra delen i Cisco som är ett praktiskt prov plus en teoridel som innehåller frågor som instruktören själv har skrivit. Vi kommer ha prov på hur man sätter upp ett VPN nätverk för företag (vi ska bygga ett eget Hamachi nätverk om man ska beskriva det enkelt) med starka krypteringar, logiska GRE tunnlar, MPLS, Cisco IOS Firewall med mera.

Tips! För er som inte känner till Hamachi kan jag berätta att det är nästan det samma som att ha ett lokalt nätverk "LAN" i hemmet eller på företaget fast man kopplar upp sig till varandra via Internet. Det använder en stark kryptering och med långa lösenord är man säkrad mot objudna gäster. Väldigt smidigt och enkelt!

Aja, det var lite utanför ämnet men i alla fall. Jag har fortfarande en tenta kvar så jag måste lägga ner lite mer tid på att studera innan jag kan ta mig tiden att skriva om något nytt och intressant här på bloggen.

Det har gått bra hittills och hoppas verkligen att det kommer gå bra på torsdag med Cisco. Jag känner mig väldigt säker men man kan aldrig veta vad man får för provuppgifter.

Jag önskar mig själv ett gott lycka till och till er säger jag att jag snart är tillbaks. Ha de gött - haj!

Inga kommentarer:

Välkomna till bloggen

Välkomna ska ni vara kära besökare. Jag skriver om IT för att det är kul och för att jag vill dela med mig av information och kunskap. Jag försöker hålla bloggen så kategoriserad som möjligt för att ni enklare ska hitta intressanta länkar och artiklar.